ribose
102
0

Har du noen gang hørt om ribose? Om du har trent styrke i lengre tid så er du nok godt kjent med proteinpulver, BCAA, kreatin og lignende kosttilskudd. Om du ikke er kjent med ribose, får du vite det du trenger her.

I styrketrening er det mer vanlig å bruke ulike kosttilskudd enn i kondisjonsidrett. Styrketrening handler om å bygge større muskler og å utvikle størst mulig kraft, mens kondisjonstrening har et større fokus på å kunne yte på et moderat til høyt nivå over lengre tid. Hvilke muskler og energisystemer som er bruk vil ha en betydning for hvordan ulike kosttilskudd kan bidra til å øke prestasjonene våre.

 

Dette er ribose

Ribose er en type karbohydrat som er satt sammen av 5 karbonmolekyler og som finnes i små mengder i alle levende celler. Din egen kropp produserer noe ribose selv, og du kan få det i deg gjennom enkelte typer mat. For eksempel:

  • Sopp
  • Biff og kjøtt fra svin
  • Cheddar ost og kremost
  • Melk
  • Egg
  • Kaviar
  • Ansjos, sild og sardiner
  • Yoghurt

Mengden ribose du får i deg gjennom disse matvarene er likevel ikke nok til å møte den anbefalte mengden du bør innta daglig. Et godt alternativ er derfor å benytte ribose i form av kosttilskudd. Proteinfabrikken D-Ribose er et meget godt alternativ som er et produkt av høy kvalitet.

ribose
Ribose er et enkelt karbohydrat bestående av 5 karbonmolekyler.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

Avgjørende for energiproduksjon

Husker du de gamle bilspillene der du kunne trykke på en knapp som gav deg ekstra fart noen få sekunder? Bilene fikk tilførsel av nitrogass, og du skøyt fart! Kroppen vår har et slikt hurtig energilager. I situasjoner der kroppen har behov for store for store mengder energi raskt, vil ATP (Adenosintrifosfat) fungere som energitilførsel. ATP finnes kun i svært begrensede mengder og virkningen vil avta etter kort tid. Ribose er en essensiell del av ATP, og omtales gjerne som “karbohydratet som starter stoffskifteprosessen for produksjonen av ATP i kroppen“.

 

Ribose og restitusjon

Hard trening og intensive økter vil tappe kroppens energilagre raskt. I enkelte tilfeller kan ta så mye som tre dager for kroppen å fylle opp energilacgrene etter hard trening. Her kommer ribose inn. Flere studier viser at ribose kan bidra til å fremskynde restitusjonen i skjelett muskler. Enkelt forklart betyr dette at du kan trene lengre og hardere økter (øke kondisjonen å bygge større muskler) ved å bruke ribose dagen før og etter trening. Som en bonus vil du også få mer energi til å trene.

Kort oppsummert er fordelene av ribose som følger:

  • Økt utholdenhet og mer energi!
  • Reduserer graden av utmattelse og risikoen for kramper.
  • Påskynder restitusjonen.
ribose
Ribose kan bidra til bedre hjertehelse.

 

Effekten på hjerte- og karsykdommer

Forskning viser at ribose kan ha en positiv effekt på å påskynde restitusjonen i hjertemusklene etter perioder med begrenset blodtilstrømming. Dersom du har vært utsatt for hjerteinfarkt/hjertesvikt, eller har nedsatt blodgjennomstrømning av en annen årsak, har hjertet blitt utsatt for store påkjenninger som kan resultere i at større deler av hjertemuskulaturen dør. Ribose har ved studier på dyr og mennesker demonstrert at det er et effektivt middel for å gjenopprette den intracellulære energien i hjertemuskulaturen, og ikke minst hjertefunksjonen.

 

Slik kan ribose hjelpe på styrketreningen

Det foreligger studier som tydelig viser at ribose øker den intracellulære muskelenergien, den muskulære ytelsen og fremskynder restitusjonen. Selv om ribose er en naturlig del av alle kroppens celler, er ikke dette nok til å gjøre store forskjeller på prestasjonen. Ved å benytte ribose som kosttilskudd, kan du øke mengden til et nivå som kan bidra til å øke energinivået før en treningsøkt ettersom ribose bidrar til raskere produksjon av ATP. Samtidig vil du naturlig nok kunne trene hardere og lengre økter og dermed stimulere musklene ytterligere for muskelvekst: Og siden restitusjonen vil foregå raskere vil du kunne trene oftere.

Ribose bør brukes i kombinert med kreatin for best mulig effekt.
Du finner en oversikt over de beste kreatin kosttilskuddene på markedet her.

 

Kilde
1.Hva er ribose?. Proteinfabrikken.no
2.Ribose. Webmd.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer