melk
Ulike typer melk, fra hel, lett, til skummet.
82
0

Helmelk, lettmelk, ekstra lett og skummet melk. Er det så stor forskjell som folk tror, eller er det egentlig ett fett?

Finnene er det folkeferdet som drikker mest melk i hele verden, mens nordmenn ligger på en solid topp 10 liste. For 50 år siden var Norge det mest drikkende folkeslaget, men forbruket har gått de siste årene gått ned. Helmelk og lettmelk var i mange år de to vanligste typene melk, mens det de senere år har dukket opp en ny type melk som plasserer seg midt mellom lettmelk og skummet melk, nemlig ekstra lettmelk.

Hvilken melketype bør du velge dersom du ønsker å ta det sunneste valget? Og hvor stor forskjell er det mellom de ulike typene?

 

Melk er melk

Opplysningskontoret for Meieriprodukter anbefaler å innta 3 porsjoner meieriprodukter daglig for å oppnå det anbefalte kalsiuminntaket. En´ porsjon kan være et glass melk, en yoghurt eller et par skiver med ost. Men med så mange ulike typer melk, har det noen betydning for hva du bør drikke?

Fettet skiller

Kanskje noe overraskende, men likevel positivt- det eneste som skiller de ulike typene melk er mengden fett. Skummet melk og helmelk er i hver sin ende av skalaen når det gjelder fettprosent, men næringsinnholdet i form av viktige vitaminer og kalorier er nøyaktig det samme. Det er også positivt å merke seg at proteininnholdet er det samme.  Det eneste produktet som skiller seg ut er ekstra lettmelk, eller “Lettmelk 0.5% fett (som det nå heter) som er tilsatt vitamin D.

Vitamin D har den egenskapen at det øker opptaket av kalsium i kroppen, og dersom du har mangel på vitamin D, kan denne melketypene være et godt tilskudd for deg.

Ellers er det kun mengden fett som skiller. En enkel oversikt over fettinnholdet og hvordan dette slår ut på kaloriinnholdet er som følger:

  • Helmelk: 3.5% fett. 63 kcal per 100g.
  • Lettmelk: 1.2% fett. 43 kcal per 100g.
  • Lettmelk (tidligere ekstra lett): 0.5% fett. 37 kcal per 110g.
  • Skummet melk: 0.1% fett. 33 kcal per 100g.

Proteininnholdet er like for alle typene- 3,5g proteiner per 100g.

melk
Opplysningskontoret for Melk anbefaler 3 porsjoner meieriprodukter om dagen. Dette kan du få i deg gjennom melk, yoghurt eller ost.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

Rik på vitaminer og mineraler

Melk inneholder en rekke viktige næringsstoffer som kroppen nyttiggjør seg i hverdagen og under trening. Et glass melk sørger for å tilføre kroppen flere viktige næringsstoffer, blant annet:

  • Kalsium
  • Riboflavin
  • Jod
  • Kalium
  • Vitamin B12
  • Fosfat

I tillegg sørger lettmelk 0.5% for å gi deg ekstra vitamin D. For deg som er ute etter å bygge muskler kan du glede deg over at melkeprodukter inneholde proteiner av svært høy kvalitet og at det kan fungere som et godt supplement til treningen.

 

Hva skal du velge?

Så hvor ender dette? Hvilken variant av melk skal du velge. Når sant skal sies, er det ikke store forskjellene på de ulike produktene, i hvert fall ikke dersom du kun drikker 2-3 glass om dagen. Men, dersom du hører til blant de som drikker 1-2 liter melk om dagen, så vil det utgjøre en del på det totale kaloriinntaket. Er du i en intensiv treningsperiode og trener for å bygge muskler, så kan du med fordel drikke helmelk uten å tenke konsekvenser. Dersom du derimot ønsker deg ned i vekt, bør du velge en av de lettere variantene. Forskjellen mellom 0,5 liter skummet melk (165 kcal) og 0,5 liter helmelk (315 kcal) er 150 kalorier.

melk
Ulike typer melk, fra hel, lett, til skummet.

Under ser du en oversikt over det totale næringsinnholdet i hvert produkt, målt per 100g:

Helmelk, 3.5% fett

  • Kalorier: 63
  • Fett: 3.5g
  • Proteiner: 3.5g
  • Karbohydrater: 4.5g
  • Riboflavin: 0.15µg
  • Vitamin B12: 0,6µg
  • Biotin: 8µg
  • Kalium: 171µg
  • Kalsium: 130µg
  • Fosfor: 115µg
  • Jod: 16µg

Lettmelk, 1.2% fett

  • Kalorier: 43
  • Fett: 1.2g
  • Proteiner: 3.5g
  • Karbohydrater: 4.5g
  • Riboflavin: 0.15µg
  • Vitamin B12: 0,6µg
  • Biotin: 8µg
  • Kalium: 171µg
  • Kalsium: 130µg
  • Fosfor: 115µg
  • Jod: 16µg

Lettmelk, 0.5% fett

  • Kalorier: 37
  • Fett: 0.5g
  • Proteiner: 3.5g
  • Karbohydrater: 4.5g
  • Vitamin D: 0.4µg
  • Riboflavin: 0.15µg
  • Vitamin B12: 0,6µg
  • Biotin: 8µg
  • Kalium: 171µg
  • Kalsium: 130µg
  • Fosfor: 115µg
  • Jod: 16µg

Skummet melk, 0.1% fett

  • Kalorier: 33
  • Fett: 0.1g
  • Proteiner: 3.5g
  • Karbohydrater: 4.5g
  • Riboflavin: 0.15µg
  • Vitamin B12: 0,6µg
  • Biotin: 8µg
  • Kalium: 171µg
  • Kalsium: 130µg
  • Fosfor: 115µg
  • Jod: 16µg

 

 

Kilde
1.Bøhler, Linn. (2014). Nordmenn drikker mye melk. Klartale.no
2.Tine. Tine.no
2.Opplysningskontoret for MelkMelk.no

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer