trappegåing
314
0

Hvis du aldri har opplevd å være trøtt og sliten når arbeidsdagen begynner å gå mot slutten, da er du nesten overmenneskelig. Der de fleste tyr til en kopp kaffe for å holde energien oppe, har en nyere studie avslørt hva du EGENTLIG bør gjøre.

De aller fleste av oss kjenner seg nok igjen i følelsen av å være trøtt og sliten når arbeidsdagen går mot slutten, eller kanskje enda verre, at den nettopp har begynt. En svært vanlig løsning er å ta noen tunge steg bort til kaffemaskinen å innta en kopp koffeinholdig kaffe eller to. Koffeinet skal sørge for en rask og oppkvikkende effekt, og gir full effekt allerede etter 30 minutter. Koffeinet virker sentralstimulerende og bidrar til å skjerpe konsentrasjonen vår, samt øke utholdenheten.

Selv om kaffe gjerne omtales som sunt, så er ikke et for stort inntak av kaffe of koffein bra for oss. i arbeidssammenheng drikkes det gjerne store mengder kaffe, og kroppen vil til slutt øke toleransen sin for koffein, og dermed vil effekten avta. For mye kaffe også føre til løs mage og følelse av ubehag. Så hva kan skal du gjøre hvis klokka nærmer seg 1400, du har to timer igjen av arbeidsdagen og holder på å sovne?

Les også: Visste du dette om koffein?

 

Noen fakta om kaffedrikking i Norge:

  • 7 av 20 nordmenn drikker kaffe daglig.
  • Over 2,74 millioner nordmenn over 18 år drikker kaffe daglig.
  • Totalt kaffekonsum i Norge ligger på 3,6 kopper daglig blant kaffedrikkere, og fordeler seg på 2,9 kopper om vi ser hele befolkningen under ett.
  • Det inntas 12 millioner kopper kaffe hver dag i Norge!
  • 73% drikker kaffen svart uten sukker, melk eller fløte.
  • Personer i aldersgruppen 45-49 år drikker mest. De i Nord-Norge drikker mer enn befolkningen i sør.
  • 7 av 10 har kaffetrakter hjemme, mens 4 av 10 har kapselmaskin og presskanne.
  • 7 av 10 mener at kaffe en en positiv eller nøytral effekt på helsetilstanden.

 

Dropp kaffen. Gå trapper!

Nettopp dette ønsket en gruppe forskere ved University of Georgia´s Department of Kinesiology å finne en løsning på. De rekrutterte en gruppe kvinnelige studenter som oppga at de var kronisk trøtte og led av mangel på søvn, og dermed sov mindre enn 6,5 timer hver natt. Annenhver dag inntok de kapsler med 50 milligram koffein (omtrent som en halvliters flaske Cola) eller placebo, eller de gikk opp og ned i trapper i 10 minutter på lett hastighet (omlag 30 etasjer totalt).

kaffe trappegåing
Ville du klart deg uten morgenkaffen?

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

Resultatene viser at det var tilnærmet ingen endring i hvordan deltakerne følte seg ved inntak av koffein eller placebo. Men, når deltakerne fikk bevege seg i trapper i 10 minutter, følte de seg mer energisk og våken! Effekten av økt aktivitetsnivå var umiddelbar, men kortvarig.

Bakgrunnen til studien var et ønske om å finne en enkel måte å booste energinivået på, uten inntak av koffein eller andre virkestoffer. Å la være og bevege seg fordi det er dårlig vær utendørs eller for lite areal på jobben, er med andre ord ingen unnskyldning lenger. Så lenge du har tilgang til en trapp gjør det nytten i massevis.

 

Kilde
1.Preidt, Robert. (2017). Taking the stairs a better pick-me-up than coffee. Webmd.com
2. Grydeland, Bjørn. (2017). Kaffeundersøkelsen 2018. Kaffe.no

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer