keto diett muskelvekst
168
0

Ny forskning avslører skuffende nyheter for alle som sverger til keto-dietten, vektreduksjon og muskelvekst. 

Vi har tidligere skrevet mye om hvordan keto-dietten kan bidra til vekttap, redusert blodtrykk og kolesterol, økt mentalt fokus, mer energi, bedre blodsukkerkontroll, samt en rekke andre gunstige fordeler. Nå har derimot en ny studie kommet frem til at keto-dietten slett ikke går hånd i hånd med muskelvekst.

Studien

En spansk forskergruppe rekrutterte 24 mannlige vektløftere og delte de inn i tre grupper. Alle deltakerne fulgte et identisk styrketreningsprogram i 8 uker, men de tre gruppene fulgte et ulike kosthold.

  • Gruppe 1 (keto-gruppen): Inntok 3000 kalorier daglig hvorav 2 gram proteiner per kilo kroppsvekt per dag, og mindre enn 42 gram karbohydrater.
  • Gruppe 2: Inntok 3000 kalorier daglig, men proteininntaket og karbohydratinntaket var som normalt.
  • Gruppe 3: Inntok mat som vanlig. Denne gruppen fungerte som kontrollgruppe.
keto diett muskelvekst
Ønsker du å øke muskelmassen vil du gjøres lurt i å følge een annen diett en keto-dietten.

Resultatene

Deltakerne i gruppe 1 (keto-gruppen) mistet mye kroppsfett, men de mistet også mye visceralt fett, som betyr at kostholdet har positive hjertebeskyttende fordeler ettersom visceralt fett er sterkt koblet i kardiometabolsk sykdom). Ketogruppen fikk imidlertid ingen statistisk signifikant øking i muskler til tross for det høye inntaket av kalorier og proteiner.

Gruppe 2 som ikke fulgte en ketonisk diett, men fremdeles inntok et overskudd av kalorier, økte litt i mengden fett (mindre enn et halvt kilo), men la samtidig på seg over 2 kilo rent muskelmasse.

Gruppe 3 som også fungerte som en kontrollgruppe, la også på seg nesten 2 kilo muskler, men de økte også vekten med så mye som 1,5 kilo fett.

Forskerne konkluderte med følgende:
Undersøkelsen viste ingen signifikante forandringer eller effekt på mager kroppsmasse til tross for hyperenergisk tilstand (kalorioverskudd) og høyt proteininntak (2,0 g/kg/d) hos trente menn i den ketogene diettgruppen. De konkluderer derfor med at “lavkarbo-dietter ikke er en optimal strategi for å bygge muskelmasse hos trente menn under treningsbetingelser som tilsvarer den vi finner i studien (tradisjonell styrketrening i 8 uker).


Dette betyr det for deg

Flere tidligere studier på rotter har også vist at et ketonisk kosthold ikke fører til mye muskelvekst, men forskerne har aldri kunne knytte dette direkte opp til mennesker. Denne studien ser derimot ut til å bekrefte det vi “alltid” har hørt; hvis du ønsker å bygge muskler er den beste tilnærmingen å kombinere jevnlig motstandstrening med et høyt proteininntak, tilstrekkelig med karbohydrater og et forsiktig kalorioverskudd.

Få med deg: Keto vs middelhavsdietten: Hvilken er best for deg?

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Kilde
NCBI

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer