kaffe foredeler
100
0

Kaffe er kjent for å inneholde virkestoffer som gir oss en rekke helsefordeler. Denne studien føyer seg inn i rekken av godt nytt for kaffe-elskere!

Den sorte drikken inneholder en rekke virkestoffer som har vist seg å påvirke helsen vår gunstig. Faktisk inneholder kaffen så mye som over 1000 biologisk aktive komponenter! Flere studier har vist at en relativt høyt inntak kaffe, 3-4 kopper daglig, kan redusere risikoen for en rekke hjertesykdommer, krefttyper, diabetes, Alzheimers og Parkinon´s.

En ny studie gjennomført ved Johns Hopkins University, viser at det også kan være svært bra for langtids hukommelsen! Forskerne ba deltakerne om å memorere en liste med objekter. Etterpå ble det gitt enten en placebo eller 200 milligram koffein (tilsvarende litt mer enn en stor kopp kaffe). Neste dag ble deltakerne testet igjen, og gruppen som inntok koffein, hadde i snitt 10% bedre hukommelse.

fordeler med kaffe
Koffeinet i kaffen bidrar til å øke konsentrasjonsevnen, som igjen kan føre til at du får lettere for å huske det du lærer.

Deltakerne som inntok koffein hadde en mye mer detaljert erindring av hva de så. Koffein har lenge blitt brukt som et middel for å øke konsentrasjonen ettersom det øker evnen vår til å fokusere på en bestemt oppgave.

Mens kaffens helsegunstige fordeler tidligere kun har vært sett i lys av å redusere risikoen for en rekke sykdommer, er dette den første studien som påpeker dens evne til å bedre hukommelsen.

Kilde
Hub.jhu.edu

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer