Vitamin D capsule or pill. Dietary supplements. 3d illustration
239
0

Vitamin D er et av de viktigste vitaminene vi får i oss, og er helt nødvendig for at vi skal fungere optimalt. Men visste du at det annet kosttilskudd er nødvendig for å få effektivt av vitamin D?

Det forskes mye på vitaminer og mineraler og hvordan disse påvirker helsen vår. Vitamin D er et av de viktigste vitaminene vi trenger, og det er faktisk så viktig at flere matvarer er tilsatt ekstra vitamin D for å hjelpe oss å oppnå det nødvendige behovet.
Personer som opplever mangel på vitamin D kan oppleve:

  • Tap av muskelstyrke og nedsatt prestasjonsevne.
  • Utfordringer med å bygge muskler.
  • Gjør deg mer utsatt for diabetes type 2 og hjertesykdommer.
  • Det kan ødelegge sexlysten og redusere energinivået.
  • Fører til lavere testosteronnivåer.

Det er enda mer å ta av, men det er ikke nødvendigvis poenget med denne saken. Det er svært vanlig å ta tilskudd av vitamin D, spesielt i vinterhalvåret når dagene er kortere og timene vi tilbringer i sollys er færre (sollys stimulerer produksjonen av vitamin D i kroppen).

vitamin D
Matvarer som er rike på vitamin D.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Magnesium er helt avgjørende!

En nylig gjennomført studie publisert i tidsskriftet Journal of American Osteopathic Association, har konkludert med følgende:

  • Vitamin D kan ikke omsettes i kroppen uten tilstrekkelige mengder magnesium.
  • Dette betyr at mye av vitamin D tilskuddet du tar forblir inaktiv og ubrukt.
  • Omlag 50% av alle amerikanere får ikke i seg nok magnesium. Anbefalt minimums mengde er 420mg daglig for menn, og 320mg daglig for kvinner.
  • Personer med optimale nivåer av magnesium behøver mindre vitamin D.
  • I tillegg til at kroppen ikke klarer å nyttiggjøre seg vitamin D uten magnesium, kan ikke-omsatt vitamin D øke kalsium- og fosfat nivåene, noe som kan føre til kalsifisering i blodårene. Kalsifisering i blodårene medfører økt risiko for blodpropp og alvorlige sykdommer.
  • Oppsummert; inntaket ditt av vitamin D kan godt være mer enn høyt nok, i hvert fall hvis du tilbringer mye tid utendørs i solen og spiser tilstrekkelig med vitamin D rike matvarer. Dersom du kjenner deg igjen i noen av symptomene listet opp øverst i artikkelen, kan det være en følge av mangel på magnesium.

 

Løsningen

Løsningen er enkel og grei- ikke noe hokus pokus! Sørg for at du får i deg nok magnesium, enten via maten eller gjennom et godt kosttilskudd. Mye av maten vi spiser i dag er dessverre frarøvet viktige næringsstoffer som blant annet magnesium, og det er ikke alltid like lett å få i seg den nødvendige mengden. I tillegg vil du ha et større behov dersom du er mye fysisk aktiv. Svært aktive utøvere forbruker mer magnesium enn gjennomsnitts personen, og en hard treningsøkt kan tømme magnesium lagrene dine så lenge som i opptil 18 dager! Skal du klare å erstatte dette gjennom vanlig kost må du meg andre ord spise enorme mengder bananer, nøtter, spinat, gresskar og andre magnesium rike matvarer.

Den beste kilden til magnesium er et rent og kvalitetssikret kosttilskudd. Dette har høy bio vitalitet og taes raskt opp i kroppen. Det beste er hvis tilskuddet også inneholder vitamin B6 for å ytterligere øke opptaket og utnyttelsegraden av vitamin D. Gode alternativer finner du i produkter som ZMA. Ta tre kapsler før leggetid, og du sletter for gode vekstvilkår for musklene i kroppen!

 

 

Kilde
Shugart, Chris. Tip: Why your vitamin D isn’t working. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer