stress og vektoppgang
49
0

Å spise når du er stresset kan føre til mer vektoppgang enn å spise når du er rolig. Tenk over dette neste gang du føler stresset trenge seg på.

Det er sjeldent smart å gafle innpå en pose chips eller en kartong med iskrem, men når du et stresset er sannsynligheten større for at du velger matvarer med høyt kalori innhold.

Å spise er definitivt ikke den beste måten å takle stress på, selv om det kanskje kan virke slik der og da. Isteden for å spise bør du heller forsøke og ta i bruk teknikker som yoga, rolig pust eller en gåtur. Likevel, i et stressende øyeblikk kan det virke mer fristende å gripe etter en godteripose eller noe annen kaloririk mat. Dette vil det dessverre ikke hjelpe deg til å bli roligere, men det kan helt klart gjøre at du legger på deg.

Stress fører til vektoppgang

Nylig fant en australsk forskergruppe ut følgende:

“Spiser du når du er stresset, legger du mer på deg enn om du spiser når du er rolig”.

I studien som ble publisert i tidsskriftet Cell Journalism, brukte forskerne mus som de eksponerte for et stresset miljø med tilgang til høy-kalori mat, og et rolig miljø med den samme maten. Resultatene viste at når musene var stresset over en lengre periode og samtidig hadde tilgang på høy-kalori mat, la musene raskere på seg en musene som hadde tilgang på den samme maten, men ikke var stresset.

stress og vektoppgang
Å gå kan hjelpe på å redusere følelsen av stress.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

En ond sirkel

Forskerne fant at molekylet NPY var selve nøkkelen til vektøkningen. Dette molekylet produseres naturlig hos både mennesker og mus når vi er stresset og stimulerer til spising. Når forskerne skrudde av NPY molekylet hos musene, så stanset vektøkningen. Uten molekylet aktivt, så var vektøkningen den samme for de to gruppene- altså ingen forskjell på å spise i et stresset eller rolig miljø. Forskerne mener derfor at det er en klar sammenheng mellom stress, overvekt og molekylet NPY.

For å finne ut hva som trigger NPY molekylet under stress, analyserte forskerne nervecellene som produserer NPY, og fant at de hadde reseptorer for insulin- et av hormonene som kontrollerer matinntaket. Normalt produserer kroppen insulin etter et måltid, som gjør at kroppen bruker glukose fra blodet samtidig som det sender signaler til hjernen om at vi er mett og at vi skal stoppe å spise.

Stress har i seg selv en liten påvirkning på insulinnivået i blodet, og hever det bare minimalt. Men, kabiner stress med en høy-kalori diett, så skyter insulinnivået i taket og 10 dobles sammenlignet med en vanlig stress-fri diett- i hvert fall hos musene i dette forsøket.

Studiene avslører en vond sirkel der kronisk høye insulinnivået forårsaket av stress og en høy-kalori diett, fører til mer spising. Dette forsterker tanken om at det ikke bare er dumt å spise junk food, men å spise junk food og høy-kalori mat når du er stresset, fører bare til dobbelt effekt for vektoppgang.

 

Slik slutter du å “stress spise”

Uansett hva årsaken er til at du spiser når du er stresset, så er det metoder for å stoppe det. Her er noen råd:

stress vektoppgang
Sannsynligheten for at du velger junk food fremfor sunnere alternativer er større når du er stresset enn dersom du er rolig.
  • Senk stressnivået:
    Prøv yoga, meditasjon, pusteteknikker eller gå deg en tur.
  • Kjenn hvor sulten du er:
    Før du hiver deg over noe som helset av mat, forsøk å kjenn etter hvor sulten du egentlig er. Hvis du nettopp spiste og magen likevel rumler, er det ikke sikkert du er så sulten som du tror.
  • Motstå fristelser:
    Ikke oppbevar for mye søtsaker og junk food i huset. Unngå å handle når du er sulten og sliten.
  • Belønn deg selv:
    Hvis du aldri tillater deg selv noe godt, så er det vanskelig å motstå fristelser i det lange løp, og risikoen er større for å gå på en skikkelig smell. Sørg for å gi deg selv belønning en gang i blant med noe godt å spise.
  • Unngå kjedsomhet:
    Risikoen for å spise usunn mat øker når du kjeder deg. Gå deg en tur, hør på musikk, ring en kompis eller aktiviser deg selv på en eller annen måte.
  • Spis smart:
    Hvis du virkelig er sulten og bare “må ha” noe, så forsøk med sunne alternativer som frukt, grønnsaker eller litt nøtter.
  • Takle motgang:
    Opplever du perioder der du likevel skulle gå på en smell å innta store mengder usunn mat når du er stresset, så er det ikke verdens undergang. Ikke la dette ødelegge for deg, og start heller på nytt igjen med sunne vaner neste dag.

Les også: 10 matvarer som reduserer stress!

 

Kilde
mnn.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer