torsk
131
0

Du har sikkert hørt at fisk er sunt, men vet du hvilken fisk du bør sette på menyen i tiden som kommer?

Akkurat som med kjøtt fra dyr så vil kjøtt fra fisk variere i næringsinnhold. Vi har fisk med rødt kjøtt og fisk med hvitt kjøtt – mye det samme som med ulikt kjøtt fra dyr. Er det egentlig noen forskjell på næringsinnholdet i de ulike fisketypene?

Den unike torsken

Torsken er en tøffing som lever i våre kjølige farvann, og enten du velger torsk fra Atlanterhavet eller Stillehavet så har du gjort et sunt valg. Torsk inneholder lite kalorier og fett, og mye gode proteiner, vitaminer og mineraler. Til tross for at torsk ikke inneholder like mye hjertevennlig umettet fett som laks, så er den svært næringsrik og sunn.

torsk sunt
Torsken inneholder rikelig med sunne næringsstoffer!

Vitamin B12

Du trenger 2.4mg vitamin B12 daglig. Både stillehavstorsk og atlanterhavstorsk inneholder rikelig med vitamin B12, men det er Stillehavstorsken som går av med seieren. En 85g porsjon torsk fra Stillehavet gir deg 1.96mg vitamin B12, mens tilsvarende porsjon av torsk fra Atlanterhavet bidrar med 0.89mg. Vitamin B12 inngår i en rekke kjemiske prosesser og er helt avgjørende for dannelsen av røde blodceller og for et velfungerende nervesystem.

 

Vitamin B3 (niacin)

Kvinner trenger 14mg vitamin B3 hver dag. Menn trenger 16mg gram. Vitamin B3, eller niacin som det også heter, er helt essensielt for at kroppen skal kunne omdanne maten vi spiser til energi og for at vi skal kunne kunne opprettholde et normalt stoffskifte. Vitamin B3 er også viktig for friskt hår, hud, negler og lever.

Vitamin B3 er også ansvarlig for å øke produksjonen og sirkulasjonen av flere hormoner. En porsjon stillehavstorsk (85g) inneholder 1.14mg vitamin B3, mens en porsjon atlanterhavstorsk inneholder 2.13mg vitamin B3.

torsk sunt

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

Hjerte helse

En 85g porsjon med stillehavstorsk inneholder mindre enn 0.5g fett, og kun en bitteliten del av dette er mettet. Den samme mengden atlanterhavstorsk inneholder kun 1g fett, og også her består nesten alt fettet av den sunne typen. Mesteparten av fettet i torsk er av den hjertevennlige typen umettet fett, spesielt omega-3 fettsyrer. Omega-3 fettsyrer kan senke blodtrykket, redusere nivået av triglyserider, motvirke plakkdannelse i blodårene, samt motvirke hjerte- og karsykdommer. Omega-3 har også vist seg å ha en positiv effekt på hjernen.

En porsjon torsk inneholder mellom 0.15mg og 0.24mg omega-3. Til sammenligning inneholder samme mengde laks mellom 1.1mg og 1.9mg omega-3.

 

Spis mer torsk!

Å innta mer torsk i kostholdet er ikke vanskelig. Dette er en av de rimeligste fiskeprodukter du finner i butikken, og du kan også stå for fangsten selv dersom du er glad i å fiske. Torsk kan du få kjøpt rå, filitert, frossen og gudene vet hva. Du kan koke, steke, bake eller fritere den. Husk at måten du tilbereder fisken på er avgjørende for hvor sunn den blir. Bruk minimalt med fett, og det fettet du bruker bør være av den sunne typen. Server torsken sammen med grønnsaker eller god salat.

 

Kilde
Imptenco, Sara. Is cod a healthy fish to eat. TheNest

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer