blåbær sunt
312
0

Å spise frukt og grønnsaker er viktig i et sunt og næringsrikt kosthold. Blåbær har et rykte på seg for å være ”supermat”, og det er med god grunn.

Blåbær er en matvarene med mest antioksidanter, og i 2014 ble den kåret til av en av de fem sunneste matvarene av norske ernæringseksperter. Blåbær er en liten vitaminbombe og inneholder store mengde vitamin A, C og sink. I tillegg viser forskning at bæret inneholder mineraler, naturlig fiber, fruktsyrer og de nevnte antioksidantene. Antioksidanter bidrar sterkt i prosessen der kroppen jobber for å forhindre skade på celler forårsaket av frie radikaler. I tillegg er de fulle av flavonoider som reduserer risikoen for hjerte og karsykdommer ved å motvirke blodpropp.

Les også: Kan trening virkelig holde kroppen ung?

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Årsaker til at du bør spise blåbær:

  • Rik på vitamin A, C, K
  • Rik på mineralene kalium, jern, magnesium, sink, mangan). Bidrar til å redusere risikoen for osteoporose, inflammatoriske sykdommer og hjertesykdommer.
  • Rike på fiber og bidrar til å senke blodsukkernivåene og å forebygge diabetes.
  • Er positiv for hukommelsen, minimerer oksidativt stress og den cellulære skaden som generer kognitive problemer. Reduserer også risikoen for demens.
  • Er viktig for å forebygge og behandle urinveisinveksjoner.
  • Inneholder karotenoider og vitamin E som beskytter synet og øyehelsen.
  • Antioksidantene reduserer aldringen, både utvendig og innvendig. Antioksidantene forhindrer nemlig celleødeleggelse og bidrar til å reparere skadede celler.
blåbær sunt
Blåbær vokser naturlig i naturen og er noe av det sunneste du kan spise. Selv om blåbærsesongen er relativt kort, kan du likevel spise det hele året!

Bra for deg som trener

Blåbær kan også bidra til at kroppen restituerer seg raskere etter trening. Undersøkelser som ble gjort av en gruppe forskere fra New Zealand viser at deltakerne som drakk en blåbærsmoothie etter trening, og som dermed hadde høyere nivåer av antioksidanter i blodbanen, restituerte raskere enn deltakerne som ikke drakk blåbærsmoothie.

 

Alternativer til blåbær

Med alle disse fordelene så er det ikke så rart at markedet florerer av ulike kosttilskudd som skal erstatte blåbærets positive helsefordeler. Mange produkter er av høy kvalitet, men dessverre finnes det eksempler på produsenter som kun er ute etter å tjene penger. Blåbær inneholder stor mengder vann, så tørkede bær inneholder svært konsentrerte mengder av virkestoffene i blåbæret. Det fine med tørkede blåbær er at de kan brukes som snacks, på frokostblandingen, i havregrøten, i salater eller annet mat. Blåbær som kosttilskudd selges gjerne som ekstrakt der de viktigste næringsstoffene er bevart og konsentrert i flytende form. Selv om de kan virke dyre i forhold til en pakke bær på butikken, er mengden vitaminer og mineraler så høy i forhold til mengden du får i deg gjennom 100g kjøpe-blåbær, at prisen egentlig ikke kan sammenlignes.

 

Kilder
1.8 fantastiske fordeler med blåbær. Veientilhelse.no
2. The benefits of blueberries. The Gym fit Group

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer