De beste kosttilskuddene for muskelvekst

Beste kosttilskudd
3437
0
  1. Her vil du finne oversikten over de 5 beste / viktigste kosttilskuddene for muskelvekst! I utgangspunktet vil det være mulig å få i seg det man ønsker gjennom kostholdet – men da prater vi ikke lengre om et balansert kosthold. Du skal eksempelvis spise veldig mye kjøtt og fisk før du kommer opp i de dokumenterte og effektive mengdene kreatin som finnes i et tilskudd.

 

Disse kosttilskuddene bør du vurdere nøye

Kreatin er heller ikke noe spesielt unntak. Flere undersøkelser viser at begge kjønn inntar for lite vitamin D. Hos kvinner er det mange som ikke får i seg til strekkelig med jern heller.

Noen ting kan det faktisk være greit å innta gjennom kosttilskudd. Jeg mener dette spesielt gjelder kosttilskudd av omega-3,l vitamin D, kreatin, BCAA og protein.

Enten for det er vanskelig å få i seg tilstrekkelige mengder via kostholdet, eller fordi folk rett og slett ikke spiser godt nok for å ivareta et adekvat inntak. I tillegg ville jeg også fått tatt i bruk BCAA som er aminosyrene L-Leucin, L-Valin og L-Isoleucin, i musklene virker de ved å stimulere vekst og motvirke nedbryting.

 

De viktigste kosttilskuddene for muskelvekst

Det å velge riktig kosttilskudd kan være vanskelig, spesielt for nybegynnere, med tanke på hvor mange valg det eksisterer i dag. Under har vi satt opp en oversikt med de viktigste kosttilskuddene for muskelvekst og valgt det beste produktet i hver kategori til en fornuftig pris.

Omega 3
#1 Omega 3

Omega-3 er en essensiell fettsyre som vi ikke kan lage selv og er derfor avhengig av å få den gjennom kostholdet eller via kosttilskudd.

Omega-3 er godt for hjernen, hjertet, huden, demper betennelsestilstander i kroppen, og øker fettforbrenningen og nydannelsen av muskler.

Ultra Omega 3 - 150 Kapsler

Dette produktet har den høyeste kvaliteten som er mulig å oppdrive i verden uansett hvem leverandør vi snakker om.

Kr 279,-

#2 Vitamin D

Vitamin D, også kalt «solvitaminet», er et fettløselig vitamin som vi nordmenn får i oss alt for lite av.

Vitamin D er viktig for opptaket av kalsium i tarmen, det bedrer den kognitive funksjonen, styrker immunforsvaret, reduserer risikoen for hjerte- karsykdom og diabetes, gjør blodårene mer elastiske, senker blodtrykket og øker prestasjonsevnen. Listen kunne trolig vært mye lengre.

Daily Vit™ 90 Tabletter

100 % av dagsbehovet av vitaminer i en tablett. Boksen inneholder  nok til 3 mnd bruk for en person.

Kr 99,-

#3 Kreatin

Kreatin er det best dokumenterte kosttilskuddet for styrke og muskelvekst.

I dag brukes det av alt fra toppidrettsutøvere til vanlige mosjonister som vil bygge litt muskler og bli sterkere.

Kreatin er det kosttilskudd som har gjennomgått og bestått mest testing for å bevise effekten. Talløse studier bekrefter at kreatin har en positiv effekt på ens evne til å utvikle både maksimal styrke og til å gjenopprette energinivået i muskulaturen etter en belastning. Kreatin bør være øverst på listen over produkter når man er ute etter styrkeøkning eller eksplosivitet.

Vi kan selv lage kreatin fra aminosyrer som finnes i kroppen, men produksjonen er såpass liten at vi bør søke eksogen tilførsel. Men fordi mengden kreatin er såpass liten i de matvarene med høyest kreatininnhold, bør vi innta det som tilskudd.

Kreatin 300 g Powder

Optimum Creatine Monohydrate 300g i farmasøytisk kvalitet. Optimum leverer kvalitetssikret

Kr 159,-

Optimum-Nutrition
#4 Proteinpulver

Protein er et makronæringsstoff som ofte blir omtalt som kroppens byggesteiner. For oss som trener ligger de interessante effektene i at det bidrar til å øke muskelmassen, metthetsfølelsen og at det øker forbrenningen.

Jeg anbefaler at du får i deg minimum 1,5 gram protein / kg kroppsvekt / dag. Dette tilsvarer 75 gram for noen på 50kg. Ved vektnedgang vil jeg råde deg til å øke mengden til mellom 2 og 2,5 gram / kg kroppsvekt / dag.

100 % Whey Protein 2,27 kg

Optimum Nutrition 100 % Whey GOLD STANDARD myseprotein er unik i kvalitet og sammensetting!

Kr 649,-

#5 BCAA

BCAA står for Branched-chain amino acids og er den internasjonale samlebetegnelsen for de tre grenede aminosyrene L-LeucinL-Valin og L-Isoleucin.

Totalt finnes det 20 aminosyrer og av dem er det disse tre som har størst innvirkning på stimulansen av muskelproteinsyntesen. Det unike med BCAA er at de umiddelbart etter inntak når musklene uten at de trenger å mellomlande og metaboliseres i leveren.

I musklene virker de ved å stimulere vekst og motvirke nedbryting. BCAA bidrar dermed til økninger av ren muskelmasse og forhindrer kroppen fra å havne i en katabol tilstand.

DEnhver smart idrettsutøver vet å benytte alle næringstekniske hjelpemidler for å motvirke nedbrytning av muskulatur og immunforsvar. En positiv restitusjon og forkortning av tiden det tar å hente seg inn etter tøffe treningsperioder er sentralt for gode prestasjoner.

BCAA 2:1:1 400g Nøytral

Rent BCAA pulver med høyt Leucininnhold trigger muskelvekst. BCAA´n er uten tilsettinger i 2:1:1 ratio

Kr 349,-

Kort oppsummert

  1. Vitamin D: 2 kapsler Daily Vit™ daglig sammen mat
  2. Omega-3: 2 kapsler per døgn
  3. Kreatin: 5-10 gram pr dag, gjerne oppdelt i to på treningsdager
  4. Protein: Mellom 1,5 og 2,5 gram protein pr kg kroppsvekt pr dag. Av dette kan du, ved behov, innta 40-120 gram via proteinshaker.
  5. BCAA: Ta en servering (10g) med vann 30 minutter før eller rett etter trening.

Det finnes selvsagt andre kosttilskudd som kunne vært med – men de avhenger i enda større grad av forutsetninger og målsetning.

DEL
Kommentarer