korsrygg
1278
0

I korsryggen ligger kanskje de viktigste muskelene du ikke trener. En vakker, veltrent korsrygg er ikke bare estetisk – den er også viktig for kroppens styrke, smertekontroll og holdning.

Korsryggen, som er en av hoveddelene til kjernemuskelaturen, skal feste og stabilisere kroppen og overføre kraft gjennom torso. Vi har her satt sammen 14 av de beste øvelsene for å styrke erector spinea og kjernemusklene rundt korsryggen. Her får dere del 3 og 2 siste øvelsene!

 

De 14 beste øvelsene – del 3

Her får dere de 2 siste øvelsene for korsrygg, de tidligere øvelsene kan dere lese ved å benytte linkene rett under:

Les også del 1 av De 14 beste øvelsene for å trene korsryggen

Les del 2 av De 14 beste øvelsene for å trene korsryggen del 2

 

Korsryggøvelse 13: Stability Ball Leg Curls

rteryer

 

  • Ligg på ryggen med hælene på toppen av en stabilitetsball.
    Press hælene inn i ballen og løft kroppen opp fra gulvet og lag en rett bro med kroppen – stram korsryggen og kjernen.
  • Stram sete og hamstrings, og trekk ballen inn under knærne og form en rett vinkel.
  • Hold i 5 sekunder og rull tilbake til full bro og repeter.

 

Korsryggøvelse 14: Renegade Rows

1001-pushup-position-row-483x300

 

  • Innta pushup-posisjon med to dumbbells (nøytralt grep). Mens du holder kjernen stram og korsryggen flat (45 graders vinkel) – hold kroppen som en planke – trekk høyre arm opp mot torso. Ikke roter kroppen.
  • Hold i 1 sekund, returner til gulvet med dumbbell, og repeter med den motsatte armen.

DEL

Annonse

André Hefner startet opp Hardworkout i 2013 under sine Personlig trener studier hos Actvie Education. Han begynte å trene vekter allerede som 15 åring og har vært stamgjest på treningsstudioet siden den gang. I tilegg til PT utdannelsen har han også kostholdsveiledningsstudier bak seg. André har et glødende engasjasment for trening og ønsker å kunne videre formidle sin kunnskap til andre.
Kommentarer