85
0

Styrk kjernemuskulaturen, stabilitetsmusklene og styrk skuldermusklene og mobiliteten med denne avanserte øvelsen, men svært effektive øvelsen.

Flerleddsøvelser som trener større deler av kroppen i en og samme øvelse er utrolig effektivt og når du har lyst til å gjøre mest mulig på kortest mulig tid, samtidig som det ikke skal gå ut over kvaliteten på treningen. Sjelden finner du øvelser som trener skuldre og kjernemuskulatur på en gang, men “Anti-Press” gjør nettopp dette.

 

Slik utfører du Anti-Press

  1. Ta tak i håndtaket på et TRX apparat eller en annen slynge, og stå med ansiktet vendt sideveis til apparatet. Len deg utover slik at kroppen danner en 60% vinkel med underlaget.
  2. Stiv av overkroppen/stram kjernemusklene for å forhindre at at kroppen trekkes fremover eller til siden, samtidig skyver du håndtaket rett ut fra kroppen og trekker det med strake armer rett opp til armene er strake over hodet.
  3. Herfra, trekk håndtaket og armene til deg helt til det nesten berører brystkassen.
  4. Gjenta oppskriften over og utfør ønsket antall reps.

Øvelsen er desidert best for kjernemuskulaturen, men gir også god effekt på skulderstyrke og skuldermobilitet.

 

Videre progresjon

Progresjon kan enkelt utføres ved å fendre beinstilling eller lengden på slyngene. Desto lengre vekk beina er fra ankerpunktet, og jo kortere slyngene er, jo lettere blir det. Flytt beina rett under ankerpunktet og øk lengden på slyngene etterhvert som du blir sterkere.

Dette er en relativt avansert øvelse, så det kan være en fordel å starte enklest mulig med beina plassert i relativt rett linje under kroppen.

 

Kilde
Bruno, Ben. (2016). Tip: Do the Anti-Press for Real Core Strength. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer