sittende roing trening rygg
112
0

Sittende roing er en super øvelse for å bygge en stor og sterk rygg, men tørr du å utfordre deg selv med denne varianten, kan effekten være langt større.

Det er få øvelser vi liker bedre for ryggtrening enn sittende roing, og vi er også tilhengere av ulike varianter av denne. Sittende roing kan varieres i nærmest det uendelig, og bare fantasien setter grenser. Det erfarte Joel Seedman (spesialist på nevromuskulæritet og prestasjonsutvikling) da han trente to NFL (National Football League) utøvere i oppkjøringen til en ny sesong. Å spille i NFL setter store krav til fysikken og krever en gjennomtrent og muskuløs kropp. Øvelsen Seedman kom opp med ble hetende “NFL Seated Row”, og gjør deg enkelt og greit STERK! NFL Seated Row er også ypperlig for muskelvekst/hypertrofi, og anbefales som en øvelse du legger inn i treningsplanen din for rygg.

 

NFL Seated Row

 

Slik gjør du det:

  • Start settet med å holde vekten i en strekt posisjon (utstrakte armer) i 10-15 sekunder. Bruk en vekt som er tyngre enn det du egentlig er i stand til å ro mer enn 1-2 repetisjoner, og hold den i i ca.80% av utstrakt stilling. For de fleste vil denne vekten være ca. 25-30% tyngre enn det de normalt klarer som maks. Når du holder denne stillingen, vil det skape et enormt mekanisk drag og muskelskade som igjen tillater for muskelvekst. 10-15 sekunder høres lite ut, men du vil garantert kjenne det i hver eneste muskelfiber i hele kroppen!
  • Etterfølg “holdingen” med et droppsett der du reduserer vekten 50% og gjennomfører 5 reps a 2 sett med 15 sek pause mellom settene. Ettersom nervesystemer vil være topp aktivert etter den tunge starten, vil de nye settene føles mye lettere enn de egentlig er.

Kilde
Seedman, Joel. (2017). Tip: The NFL Seated Row. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer