179
0

Du har garantert aldri trent deltamuskelen på en måte som denne. Sjekk trikset som gir deg king size skuldre!

Det finnes et hav av gode øvelser for å trene overkropp og skuldre, men sjelden treffer vi på like gode øvelse som denne.

 

Delvis/Isolasjon supersett

Som alle andre supersett innebærer denne metoden at du utfører to øvelser rett etter hverandre med minimalt med hvilke i mellom. Men, herfra og ut skiller denne metoden seg fra resten- du skal nemlig utføre dem første øvelsen med delvis bevegelsesbane- altså, ikke fullt bevegelsesutslag. Den andre øvelsen skal være en isolasjonsøvelse.

Hvordan du utfører de delvis repetisjonene er viktig. Du behøver å holde den muskelen som trenes under spenning i lang nok tid. Du skal med andre ord utføre de delvise repetisjonene i relativt lavt tempo.

Slik ser det ut for deltamuskelen:

Delvis reps skulderpress + sidehev

Forsøk å opprettholde den samme rolige hastigheten gjennom hele bevegelsesbanen, og sørg for at deltamuskelen til enhver tid er under spenning. Du skal bruke omtrent like lang tid på å gjennomføre en delvis reps som du bruker på en full reps.

Utfør 8-10 reps av både delvis reps og isolasjonsøvelsen.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.


Ikke bare for deltamuskelen

Den samme treningsmetoden kan også brukes til:

  • Pectoralis Utfør den nederste delen av benkpress som delvis reps, og “cross-over” i kabelmaskin som isolasjonsøvelse.
  • Quadriceps: Utfør den øverste halve delen av en knebøy. Deretter leg extension.
  • Hamstrings: Utfør den midterste delen av Rumensk markløft (fra under kneet til nesten full strekk). Deretter leg curl.
  • Latissimus: Utfør den andre halvdelen av (kontraksjonsfasen) av en nedtrekk. Deretter pulldown med strake armer.
  • Biceps: Utfør den første halvdelen av en chin-up eller nedtrekk. Deretter curls med vektstang.

Få også med deg: Tren hele deltamuskelen med denne metoden!

 

Kilde
T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer