treningsrutine
686
0

Et av de vanligste spørsmålene i treningsmiljøet er “Bør jeg trene hver dag?”. Det forsøker vi å svare på her.

Spørsmålet er like vanskelig å svare på som det er lett, for det finnes ingen klar fasit. Det som er 100% sikkert er at du ikke bør trene denne samme økten hvert eneste dag over lengre tid. Dersom du utfører den samme rutinemessige treningsøkten hvert dag og musklene aldri får tid til å hvile og å bygge seg opp igjen, vil du med stor sannsynlighet miste motivasjonen raskt og ikke minst pådra deg skader.

Å trene variert er en av grunnsteinene i treningslæren. Variasjon og progresjon er helt nødvendig for å oppleve jevnlig fremang. Men spørsmålet handler om man bør trene hver dag eller ikke, og det er mye opp til deg selv og hva du ønsker. Kroppen vår er heldigvis skrudd sammen så fantastisk at dersom du trener armene på mandag, så kan du trene beina på tirsdag å la armene hvile, og deretter trener du armer på nytt igjen på onsdag, alternativt en løpetur, sykkeltur, fjelltur, etc… Du skjønner tegninga.

 

Aktivitet er bra, men varier intensiteten

Kroppen vår er skapt for å være i aktivitet, men det betyr ikke at det trenger å være høyintensiv aktivitet hele tiden. Det vil også være svært ulike hva to forskjellige personer oppfatter som trening. En time rask gange vil for en person oppleves som en god treningsøkt, mens for en godt trent person vil dette være en restitusjonsøkt som ikke bidrar med særlig treningseffekt.

Det er fullt mulig å trene 3-4 HIIT økter i uken, en styrketrening og en løpeøkt, eller 4-5 styrketreninger og et par løpeøkter. Det som er helt avgjørende er at du strukturer treningen slik at du ikke pådrar deg overbelastning i enkelte muskelgrupper, eller at du brenner ut all energien og overskuddet. Å legge opp en treningskalender som tar hensyn til de ulike årstidene kan være lurt for å få variert treningen. Det er lettere å trene utendørs i sommerhalvåret enn i vinterhalvåret, samtidig kan du utføre mange alternative øvelser.

trening
Trener du de samme øvelsene hver dag over lang tid uten å la kroppen få hvile, så risikerer du å pådra deg belastningsskader.

 

Nok hvile er avgjørende for fremgang

For å oppleve en fremgang i både muskelvekst og kondisjon er det helt avgjørende at kroppen får nok hvile. Uten tilstrekkelig restitusjon, vil ikke kroppen få tid til å bygge opp musklene og vevet som har blitt brutt ned i løpet av treningsøkten, og du vil ikke oppleve å få utbytte av treningstimene du har lagt bakt deg. Husk at det ikke er under selve treningsøkten at du bygger muskler og kondisjon, det er når kroppen hviler etter treningen!

Trener du en hard styrkeøkt anbefaler vi som regel at du lar det gå minst 48 timer mellom avsluttet styrkeøkt og neste økt for samme muskelgruppe, MEN du kan fint trene andre muskelgrupper i mellomtiden.

 

Lytt til kroppen

Du trenger ikke å være professor i idrettsvitenskap for å forstå at du må lytte til kroppens signaler fremfor å følge en treningskalender slavisk. Har du en dag der du virkelig ikke kjenner deg i form, eller du absolutt ikke er motivert for å trene, så gjør noe helt annet. Enten dropper du økta fullstendig, eller du kan forsøke å gjennomføre en aktivitet som du kjenner deg motivert for. Står en 15km løpetur med innlagte intervaller på programmet, men du føler deg totalt umotivert, så hva med en sykkeltur eller gåtur isteden? Legger du inn noen bakker så får du automatisk inn litt intervalltrening.

Og husk, det er også lov å ta det helt rolig. Isen du spiser i dag har du sikkert godt av hvis du likevel trener mye!

 

Balanse!

Husk at trening handler handler om balanse- evnen til å sjonglere nok trening og nok hvile. Det finnes nok eksempler på de som har trent så mye at de ender opp i elendig form fordi de hele tiden bryter kroppen ned. Ikke bli en av de.

Som hjelp på veien til “sunn” treningsprogresjon kan du gjerne følge et av treningsprogrammene være i oversikten under.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer