incline press
60
0

Incline press (skrå benkpress vinklet oppover) trener kanskje ikke de musklene du tror den gjør. Utfør denne øvelsen isteden.

Det blir lengre og lengre mellom treningssentrene som tilbyr decline bench (skrå benkpress med negativ vinkel). Enkelte hevder at decline bench er en meningsløs øvelse, og at vanlig flat benkpress i tillegg til å trene de samme magemusklene i tillegg har en enda større effekt på den nedre delen av magen.

Decline bench er også en ukomfortabel øvelse. Alt blodet renner ned mot hodet, og mange kvinner føler seg ukomfortabel med å ligge med beina i en stilling som minner mer om fødsel enn trening. I de fleste tilfeller der decline bench benyttes er det situps og crunch som utføres, ikke benkpress. Dette er i utgangspunktet synd, for en 20 år gammel studie viser at decline bench, overraskende nok, er minste like bra- kanskje bedre- enn incline bench for å bygge overkropp og bryst.

benkpress
Decline bench press aktiverer en større del av brystmuskelen enn både flat- og inline bench press.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Trener incline bench og decline bench det du tror?

En forskergruppe rekrutterte 15 testpersoner (alle godt trent) og utstyrte de med elektroder som målte muskelaktiveringen under både incline- og decline bench press. Den elektriske aktiviteten gav forskerne alle svarene de var på jakt etter.

På den konsentriske (løftende delen av bevegelsen) var det incline bench press som hadde størst effekt på den øvre delen av brystet- kun litt mer enn decline. Men, på den konsentriske delen (den senkende delen av løftet) var det decline bench som aktiverte den øvre delen av brystet i størst grad.

Kort oppsummert var effekten på den øvre delen av brystmusklene relativt lik, men når det gjaldt å aktivere den nedre delen av brystmusklene (den største delen av pectoralis), var decline overlegen inline bench. Så, i motsetning til det de fleste tror, vil ikke vinkelen på benken ha noen stor betydning for aktiveringen av den øvre delen av pectoralis, men vinkelen påvirker den nedre delen av pectoralis.

 

Dette bør du gjøre

Bsasert på resultatene av studien er decline bench overlegen inline bench når det gjelder å trene hele pectoralis. I tillegg er decline bench minst like god- eller kanskje bedre- enn inline bench for å trene den øvre delen av brystet.

Dette betyr ikke at du skal fullstendig droppe inline press. Men, det betyr at du i hvert fall ikke skal glemme decline bench og erstatte den med inline eller vanlige flat bank.

 

Kilde
T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer