mindulness
52
0

Har du 5-10 minutter til overs? Kanskje bør du bruke denne avspennigsteknikken som kan hjelpe deg til bedre helse og lavere vekt.

Mindfullness har blitt et begrep som brukes i det daglige nærmest “hele tiden”. Det som begynte som en enkel avspennigsteknik, har etterhvert utviklet seg til å bli en stor industri der det selges kurs, reiser, programmer og apper- alle for å lære deg å slappe av.

Dette er mindfulness

Mindfulness handler om å rette fokus på det du gjør, uavhengig av hva du gjør, og ingenting annet. Et gammelt visdomsord sier dette om mindfulness:

Ikke bare sitt der. Gjør ingenting!

En annen måte å uttrykke mindfulness på er:

bevisstheten som oppstår ved å være oppmerksom, med vilje- i det nåværende øyeblikket. Ikke forhåndsdømt.

 

Fordelene ved mindfulness

Mindfulness gjør at du slapper av, og det hjelper deg å komme i “sonen”. Enten du vil slappe av om natten eller maksimere treningseffekten ved å klare og rekruttere all tilgjengelig kraft fra nervesystemet- så kan mindfullness hjelpe. Mindfulness har også vist seg å kunne senke blodtrykket, redusere stressnivået og blir nå brukt som en metode for å senke blodsukkeret.

mindulness
Så lite som 10 minutter fullstendig avkopling i løpet av dagen kan gi en stor helsegevinst i form av redusert glukosenivå.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Studien

En nylig gjennomført studie ønsket å se om Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) kunne senke glukosenivået i blodet til overvektige kvinner. 86 overvektige kvinner ble delt inn i to grupper.

  • Gruppe 1 fikk kostholdsveiledning i 8 uker.
  • Gruppe 2 trente mindfullness i 8 uker.
  • Begge gruppene ble fulgt opp i 16 uker.
  • Tester for tre markører ble gjennomført: Stressnivå, fastende glukose, blodtrykk.

MBSR gruppen hadde en betydelig reduksjon i stressnivå, og i tillegg hadde de senket det fastende glukosenivået med i snitt 8,9 mg/dl i løpet av de 8 ukene, og  9,3 mg/dl etter 16 uker.

For å sette det i perspektiv, så bør fastende glukosenivå være et sted mellom 70-99 mg/dl. Med så stor reduksjoner som MBSR gruppen oppnådde, så kan dette bety forskjellen på å ha ugunstig høyt glukosenivå, og et sunt nivå. Fastende glukose er en av de viktigste markørene for generell helse og sunn kroppsvekt over lang tid.

 

Prøv denne enkle mindfullness økta

Du trenger ikke å sette deg i Lotus-stilling med øynene lukket mens du nynner utydelige ord. Forsøk deg på denne enkle mindfullness økta, og du kan oppnå mange av fordelene vi nevnte over.

  1. Sit, stå eller ligg. Lukk øynene eller fest blikket på et bestemt punkt. Sett en klokke på 1-10 minutter nedtelling.
  2. Legg merke til alle lydene rundt deg, fra tydelige lyder som musikk og stemmer, til andre mer fjerne lyder som trafikk, fuglekvitring, regn/vind, etc..
  3. Så snart du føler trangen til å stoppe fokuset på disse lydene, så skal du fortsette å fokusere på lydene rundt deg.
  4. Hold fokuset helt til alarmen ringer.

Det er en enkel oppskrift, men samtidig utfordrende. Forsøk å la mindfulness bli en del av hverdagsrutinen din. Det tar kort tid, men kan jeg stor helseeffekt.

Og et siste tips: Slå av mobilen før økta…

 

Kilde
T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer