markløft varianter
69
0

Markløft er en av de mest kjente og beste øvelsene for å trene “hele kroppen” på en gang. Men hvilken variant er best for generell styrke?

Markløft kan utføres på mange ulike måter. Tradisjonell markløft, sumo markløft, trap-bar markløft, etc. Hvilken som er best for akkurat deg, er helt avhengig av målsettingen din med treningen. Vår anbefaling er derfor at du først bestemmer deg for hva du ønsker å trene, hva du prioriterer; å styrke hamstrings eller å styrke quadriceps, og deretter velge hvilken variant du bør trene mest.

 

En enkel oversikt er som følger:

Anterioere kjeden (musklene på baksiden av kroppen)HybridPosteriore kjeden (musklene på baksiden av kroppen)
++++++++++++
Trap-barSumoTradisjonell

Trap-bar markløft

De fleste som løfter trap-bar markløft løfter som en knebøy i revers. Det fører til økt dorsalfleksjon (fotsålen bøyes opp mot leggen) i anklene, ryggen er rett, og som et resultat vil du hovedsakelig utvikle quadriceps og musklene på fremsiden av kroppen.

 

Tradisjonell markløft

Tradisjonell markløft befinner seg i den andre enden av “spektrumet” av muskler du trener. De fleste løfter med hoften trukket bakover, har en brattere vinkel på overkroppen, og starter med hoftene mye lengre bak fra stangen. Resultater er en øvelse som bygger muskler på hele baksiden av kroppen. Gluteus, hamstrings og spinal erector (den store ryggstrekkeren).

 

Sumo markløft

Sumo markløft er en hybrid mellom de to førstnevnte variantene. Hoftene dine starter nærmere stangen, og kroppen er mye mer oppreist. Du vil kanskje oppleve at sumo markløft gir deg den beste blandingen av styrketrening for quadriceps, gluteus, hamstring, nedre del av ryggen og adduktorene (innoverførerne).

 

Kilde
Robertson, Mike. (2017). Tip: The best overall deadlift style. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer