kettlebell
149
0

Kettlebells er et glimrende redskap for å trene hele kroppen. De er billige i innkjøp og krever liten plass. Prøv denne økta for å bli større og sterkere!

Å bygge muskler og styrke er ingen enkel oppgave. Det krever hardt arbeid og stor innsats på trening og i hverdagen. Likevel så trenger ikke muskelvekst å være komplisert. Ønsker du å bli sterke og å få større muskler, kan vi anbefale å skaffe deg en kettlebell å følge denne kettlebell økten. Den krever bare fire ulike øvelser, totalt fem runder, og en kettlebell på 20-28kg.

  • Kettlebell vekt: 20-28kg
  • Antall sett: 3-5
  • Hvile mellom settene: 1-2 minutter

 

1.Kettlebell hike swing to deadlift

Stå med føttene i skulderbreddes avstand med mens du holder en kettlebell i begge armene. Med ryggen rett, bøy den fremover til den danner en 45 graders vinkel med underlaget. Sving kettlebellen bakover mellom beina 3-4 ganger før du reiser deg opp samtidig som du svinger den tilbake til den er parallell med ansiktet. Sank kroppen som i en markløft og gjenta bevegelsen fem repetisjoner.

 

2.Dead-stop row

Stå med kroppen fremoverlent og sørg for at ryggen er rett. Hold en kettlebell i hver hånd rett på utsiden av beina. Med ryggen rett, løft kettlebellen med begge hendene, deretter trekk høyre albue bakover helt til knyttneven er i høyde med brystet. Hold posisjonen i ett sekund før du senker vektene og gjentar øvelsen. Utfør syv repetisjoner.

 

3.Suitcase split squat

Start på toppen av en vanlig splitt knebøy posisjon med venstre fot foran den andre mens du holder kettlebellen i høyre hånd. Stram kjernemusklene og hold skuldrene tilbake. Bruk quadriceps/lårene og senk rolig det bakre kneet mot bakken, før du eksploderer opp til startposisjon. Gjennomfør ti repetisjoner for venstre siden, før du bytter side for ti nye reps.

 

4.Strict press

Hold en kettlebell i høyre arm. Hold håndleddet i høyde med haken, tommelen skal vende innover mot kragebeinet. Press kettlebellen rett opp og over hodet. Håndleddet skal vende utover på toppen av bevegelsesbanen. Senk vekten rolig ned til startposisjon å gjenta fem repetisjoner på høyre side, før du utfører fem repetisjoner på venstre side.

 

Kilde
Gutman, Andrew. The Best Kettlebell Workout You Can Do to Get Bigger and Stronger. Mensjournal.com

 

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer