grep i markløft
756
0

Markløft er en øvelse nesten “alle” bør ha i styrkeprogrammet, men har du noen gang tenk over hvordan du bør holde stangen?

Trener du markløft? Er svaret “nei” – begynn med det! Er svaret “ja” – hvordan holder du stangen? Har du i det hele tatt tenkt over det?

Når du gjennomfører markløft kan stangen holdes på tre ulike måter:

  • Overhåndsgrep
  • Underhåndsgrep
  • Mikset grep

Her fokuserer vi på hvilket grep som er best av overhåndsgrep og mikset grep:

 

Overhåndsgrep og underhåndsgrep

Overhåndsgrep regnes som det tryggeste grepet i en markløft og anbefales for nybegynnere. At det er “trygt” skyldes at hendene dine er pronert (håndflatene dine mot deg), som igjen reduserer risikoen for avrivning og rifter i biceps. Bicepsene dine vil ikke være like aktive i et pronert grep som i et supinert grep (håndflatene dine vender fra deg). I et supinert grep derimot, vil bicepsene være mer utsatt for skade gjennom avrivninger av muskelfibre.

 

Overhåndsgrep – fordeler og ulemper

Det er en´ klar begrensning med overhåndsgrep, og det er grepsstyrke. På et tidspunkt vil nemlig styrken på selve grepet ditt begrense hvor tungt du klarer å løfte. Kanskje er du egentlig sterk nok til å løfte tyngre enn du gjør, men selve grepet ditt er ikke godt nok/sterkt nok til å gripe rundt stangen, og du ender opp med å miste den.

I et underhåndsgrep er bicepsen betydelig mer utsatt for muskelrift, og du bør være varsom med å trene for mange tunge løft.

Fordelen med et overhåndsgrep er at at du får trent grepsstyrke. De fleste som trener markløft gjør det vel ikke akkurat for å trene grepsstyrke, og det finnes en rekke andre øvelser som er bedre egnet til nettopp dette, men det er en bonus du får på kjøpet.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Mikset grep

grep i markløft
Mikset grep – en hånd holder overhåndsgrep, den andre hånden holder et underhåndsgrep.

Mikset grep består av en pronert hånd og en supinert hånd. Hver av hendene bruker motsatt grep, og derfor kaller vi det et “mikset grep”. Når du løfter med et mikset grep vil det være lettere å holde stangen uten at selve grepet setter en begrensning for hvor tungt du klarer å løfte. Hånden som brukes til å holde et undehåndsgrep er mest utsatt for skade ettersom den i større grad rekrutterer biceps. For å redusere risikoen for bicepsrift, bør du variere mellom hvilken hånd som løfter underhåndsgrep og overhåndsgrep mellom hvert sett. Når du gjør dette vil du også sørge for å unngå ubalanse i muskulaturen.

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer