beste diett for vektnedgang
84
0

I et hav av dietter er det vanskelig å vite hvilken som er best for vektreduksjon og hvilken diett som passer deg best. Her er de beste diettene- rangert!

Hvert år utgir nyhetsstedet U.S. New & World Report en oversikt over de mest populære diettene og rangerer de i etter kategori. Panelet som evaluerer diettene lager et slags hierarki av kostholdsplaner, og deler de inn i følgende:

  • Beste diett for generell helse
  • Beste diett for vektreduksjon
  • Beste diett for raskt vekttap
  • Beste kommersiell diett

I alt ble 41 dietter vurdert, og nok en gang var det middelhavsdietten som gikk seirende ut av kåringen. Faktisk var middelhavsdietten en suveren vinner- både for generell helse, vektreduksjon, hvor enkel den er å følge over tid, og også blant rene plantebaserte dietter.

Sjekk ut vår komplette guide for middelhavsdietten her!

slankediett middelhavsdiett
Middelhavsdietten vinner nok en gang tittelen som beste diett for både vektnedgang og generelt god helse!

Beste diett for generell helse

1.Middelhavsdietten

Mål:
Forbrenne fett, unngå kroniske sykdommer som kreft og diabetes, samt hjerte- og karsykdommer.

Fordeler:
Du kan nyte svin, egg, ost og yoghurt i moderasjoner, samt innta rødvin sammen med frukt, grønnsaker, fullkorn, bønner, nøtter, linser, olivenolje og sjømat. En rekke studier støtter opp om denne dietten.

Ulemper:
For å redusere vekten må du ha oversikt over mange kalorier du inntar/forbrenner, og du bør derfor ha en viss oversikt over dette.

 

2.DASH dietten

Mål:
DASH dietten er et forsøk på å redusere blodtrykket og kolesterolet gjennom å endre kostholdet.

Fordeler:
Dietten er rett fram. Spis mer frukt, grønnsaker, fullkorn, proteiner og lavfett meieriprodukter. Spis mindre rødt kjøtt, salt, høy-kalori søtsaker.

Ulemper:
Du vil kanskje ikke redusere vekten like mye som du vil med andre planer ettersom dietten er mer rettet mot å bedre helsen.

beste diett for vektnedgang
DASH dietten er en effektiv og relativt enkel diett å følge.

3.Fleksitarianer dietten

Mål:
Reduser fettprosenten og lev lenger med god helse!

Fordeler:
Det sies at fleksitarianere (fleksible vegetarianere) veier 15% mindre enn kjøttspisere, lever 4 år lengre og har betydelig mindre risiko for hjerte sykdommer, diabetes og kreft.

Ulemper:
Hvis alt du brenner for i livet er kjøtt, så sliter du. Men, da bør du nok uansett legge om kosten vesentlig…

 

Beste diett for vektreduksjon

1.Weight Watchers dietten

Mål:
Redusere vekten 0,9kg i uken.

Fordeler:
Måltidsplanen er fleksibel. Du kan velge mellom et stort spekter av matvarer, og det er ingen strenge regler for hva du kan/ikke kan spise. Du skal enkelt og greit velge de mest næringstette matvarene som holder deg mett lenge. Dette betyr at måltidene dine vil inneholde færre kalorier, mindre mettet fett og mindre sukker, og mere proteiner.

Ulemper:
Denne dietten kan være litt mer kostbar, og du må være ha en viss oversikt over når du inntar måltidene dine.

 

2.Volumetrics dietten

Mål:
Redusere vekten 0,5-1kg i uken.

Fordeler:
Utviklet av en ernærings professor ved Penn State University- volumetrics dietten er mer en tilnærming til et sunt kosthold enn en regelstyrt diett. Du lærer å identifisere og prioritere kalorifattige matvarer som har stort volum slik at du holder deg mett lengre. Dietten er billig ettersom du slipper å betale for et kostholdsprogram, oppskriftsbøker eller dyre ingredienser. En annen fordel er at du slipper å kjenne deg sulten.

Ulemper:
Ingen store ulemper, men noen vil kunne oppleve det som lettere å falle ut av programmet siden den er så fleksibel.

 

3.Fleksitarianer dietten

Se forklaringen over.

beste diett for vektnedgang
Fleksitarianer dietten gjør det litt enklere å være “vegetarianer” og tillater deg å spise litt kjøtt. Helsegevinsten er stor til tross for at du ikke trenger å endre kostholdet radikalt.

 

Beste diett for rask vektreduksjon

1.Health Management Resources (HMR)

Mål:
Redusere vekten 0,5-1kg i uken med et gjennomsnitt på 10,5kg i løpet av de første 12 ukene. Hovedprioritet er å holde den nye lavere vekten stabil.

Fordeler:
Cluet i denne dietten er måltidserstatninger som skal hjelpe deg til å redusere vekten 3 ganger så mye som tradisjonelle dietter. Du vil innta lavkalori shaker, måltider, barer, fullkornsblandinger, frukt og grønnsaker, til fordel for andre store og kaloririke måltider. De første 3 ukene vil du også innta mat som gjør at du reduserer vekten ekstra raskt, før du går inn i diettens 2.fase som gir mer rom for frihet.

Her kan du lese mer om måltidserstattere og hvordan du kan gå ned i vekt og samtidig bevare muskelmasse!

Ulemper:
Den første fasen kan være utfordrende å fullføre. Dietten kan også være kostbar siden du må belage deg på store mengder frukt og grønt.

 

2.Atkins dietten

Mål:
Dietten har 4 faser. Du reduserer mengden karbohydrater, deretter øker du gradvis mer helt til du når vekten du har satt deg som mål. Lavkarbo dietter tvinger kroppen din til å forbrenne fett som alternativ energikilde.

Fordeler:
Proteiner og fett tar lengre tid å fordøye enn karbohydrater, og du vil derfor holde deg mett lengre. Du vil oppleve en vektreduksjon relativt raskt (men mye vil komme fra væsketap på som en følge av færre karbohydrater i kosten).

Ulemper:
Atkins dietten kan være vanskelig å følge over lengre tid. Mange sliter med å spise variert, samtidig som det kan være utfordrende å spise ute.

beste diett for vektnedgang
Keto dietten er populær blant de som ønsker å følge en lavkarbo diett so, fremmer rask vektreduksjon. VI har laget en komplett kostholdsguide for keto dietten.

3.Keto dietten

Mål:
Å gå raskt ned i vekt ved å få kroppen til å gå inn i en ketose tilstand der den forbrenner fett istedenfor karbohydrater.

Fordeler:
Når du først når ketose, vil du oppleve mindre “cravings” og søtsug. Du vil også merke at det er lettere å holde humøret oppe, og at energinivået er stabilt.

Ulemper:
Du kan oppleve hodepine, utmattelse og konsentrasjonsvansker de første ukene av dietten. Keto dietten kan også være utfordrende å opprettholde over lengre tid, og egner seg derfor best til raskt vekttap.

 

Beste kommersielle diett

1.Weight Watchers dietten

Se beskrivelse over.

 

2.Jenny Craig dietten

Mål:
Redusere vekten 0,9kg i uken med mål om å holde vekten etter at dietten er fullført.

Fordeler:
Her får du ferdig pakkede måltider som gjør det enkelt å holde oversikt over kaloriinntaket. Dietten er tilpasset hver enkelt, så her får du måltider som er tilpasset akkurat deg, på samme måte som du får et eget treningsprogram med en personlig trener. Du vil også ha en personlig kontakt som følger deg opp underveis i programmet.

Ulemper:
Denne dietten er kostbar!

 

3.Nutritarian dietten

Mål:
Redusere vekten og å opprettholde den ved å spise næringstette matvarer. Dietten unngår i stor grad matvarer som inneholder kreftfremkallende og kjemiske stoffer, og fokuserer på karbohydrater med lav glykemisk indeks.

Fordeler:
Du teller ikke kalorier og kan spise så mye rå grønnsaker, kokte grønnsaker, næringsrike bønner/linser, tofu, og frisk frukt du bare vil!

Ulemper:
I løpet av hele perioden som dietten varer, skal du unngå meieriprodukter, kjøtt, animalske produkter, fruktjuice og all slags form for snacks mellom måltidene.

 

De enkleste diettene å følge

1.Middehavsdietten
2.Fleksitarianer dietten
3.Weight Watchers dietten

 

Kilde
The best diets to lose weight, ranked. Mensjournal.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer