chin-ups
714
0

Chin-Ups er en av de desidert beste overkroppsøvelsene du kan gjøre- spesielt for rygg og biceps. Med denne enkle forandringen kan du oppnå enda bedre resultater.

Chin-Ups er uten tvil en overkroppsøvelse som setter både muskelstyrken og teknikken på prøve. Få ting ser mer imponerende ut enn å heise opp sin egen vekt tilsynelatende uten problemer- gjentatte ganger i hurtig tempo- og få øvelser påvirker flere muskelgrupper på en gang.

Selv om chin-ups i seg selv er en fantastisk øvelse, kan også tradisjonelle chin-ups gjøres enda mer utfordrende og mer effektiv. Ved å benytte et sett turnringer vil du kunne forsterke treningseffekten som Chin-ups har på latissimus og biceps.

 

Derfor fungerer det

  1. Det supinerte (underhåndsgrep) grepet trekker albuene dine innover. Denne stillingen er mindre belastende på skuldrene og gjør at du ik større grad benytter latissimus.
  2. Du oppnår et svært høyt mekanisk drag på biceps.
  3. Ringene bidrar til at du beholder en god teknikk uten å jukse. Dersom du begynner å gynge frem og tilbake for å skape et moment som kan hjelpe deg opp til stanga, vil du isteden begynne å svinge frem og tilbake.
  4. Hendler med fritt ankerpunkt reduserer belastningen på leddene.

 

Ring Chin-Up

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Tips

  • Bruk et underhåndsgrep (supinert).
  • Hold brystkassen hevet, skuldrene ned, og len deg litt tilbake. Fokusert på å trekke albuene ned samtidig som du løfter.
  • Fokuser på å klemme sammen (stramme) biceps i det du kommer på toppen av bevegelsesbanen. Strekk ut albuene i det du når bunn av bevegelsesbanen.

 

Alternativer

Dersom du ikke har turnringer tilgjengelig, kan du benytte de roterende hendlene som ofte kommer med rack-stativer av bedre kvalitet. Disse hendlene fester du i toppen av racket med en enkel karabinkrok og litt kjetting.

 

Kilde
T-Nation.com

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer