107
0

Avokadoen er mer populær enn noen gang. Finnes det egentlig en sunnere og mer allsidig frukt? Nå viser det seg at den også er bra for å regulere kolesterolet.

I følge California Avocado Commision kan avokado faktisk hjelpe kroppen å absorbere andre viktige næringsstoffer fra maten. I tillegg er de proppfulle av flerumettede og enumettende fettsyrer, som blant annet gir hjerte en rekke fordeler. Og når det gjelder kolesterolet, så kan avokado bidra til å senke det!

 

Kolesterolets rolle

Kolesterolet er en integrert del av menneskekroppen. Det produseres hovedsakelig i leveren, men finnes også i mat og drikke som vi inntar gjennom kosten. Forhøyede kolesterolnivåer kan være farlig, og det øker risikoen for tilfeller av hjerteattakk og slag.

Personer som har blitt fortalt at de har et høyt kolesterolnivå er ofte betenkt over maten de spiser, og de velger gjerne mat som kan bidra til å redusere risikoen. Heldigvis ser det ut til at avokado ikke er på denne listen.

 

Høyt fettinnhold trenger ikke bety “mer kolesterol”

Dyreprodukter som inneholder mye kolesterol er som regel rik på mettet fett. Mettet fett og transfett, for det meste til stede i prosessert mat, er store kilder til økt kolesterol. Men ikke alle fettsyrer er mettede. Umettede fettsyrer, den typen vi finner i avokadoer, regnes som sunne fettsyrer, og avokadoer inneholder ikke noe kolesterol.

Både flerumettede- og enumettede fettsyrer kan bidra til å senke kolesterolnivået i blodet, noe som gjør avokado til en hjerte-vennlig matvare. Men, de unike egenskapene til avokado er mer enn bare dette. I følge en studie gjennomført av American Heart Association, vil inntak av en´ avokado om dagen senke nivåene av low-density lipoprotein (LDL), også kjent som det “dårlige” kolesterolet.

avokado
Avokado kan virke kolesterol senkende. Et bedre alternativ enn medisiner?

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Flere avokado fordeler

Lavere kolesterolnivå er ikke den eneste fordelen ved å inkludere avokado i kostholdet. En annen studie gjennomført blant overvektige voksne, fant at de som spiser avokado til lunsj føler seg mett og god i de påfølgende timene. Forskerne mener avokado kan ha en viktig rolle i å redusere blodsukkeret. I tillegg til de gode fettsyrene og de kolesterol senkende egenskapene, inneholder avokado vitamin C for cellevekst og Reprasjon, vitamin K for friskt og sunt blod, folat for celle- og vevs funksjon, vitamin B6 for immunforsvaret, fiber, m.m..

 

Spis mer avokado

Hvis du ikke allerede spiser avokado, så har du kanskje innsett at du med stor fordel bør gjøre det. Frukten egner seg til det meste, fra middagsretter, salater, pålegg og til desserter. Avokadoen smaker også godt alene.

Lag gjerne en frisk guacamole og server til tacoen, sammen med noen grove kjeks eller som dipp til grønnsaker. Avokado smaker nydelig til egg, fisk, i salater og som pålegg på brødskiven. Hva med fylte tortillawraps?

 

Fylte tortillawraps

slankende oppskrifter

1 stk tortillalefse
½ stk avokado
½ paprika
1/3 rødløk
Hjertesalat (ca. 50g)

Del avokadoen i to, og skjær ut kjøttet på langs slik at det blir langer strimler. Kutt opp rødløk og paprika og noe av salaten. Stek tortillalefsen et par minutter i ovnen eller i en varm stekepanne. Fordel grønnsakene jevnt utover lefsen og rull den sammen .

 

Prøv også gjerne en av oppskriftene under:

Supersalat med laks og avokado

5 middager under 400kcal

 

Kilde
Schaefer, Anna. (2015). Avocados and cholesterol control. Healthline.com

 

 

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer