løping mot stress
215
0

Det har lenge vært kjent at trening kan virke forebyggende og ikke minst dempende på symptomer som angst, depresjon og stress, men denne undersøkelsen avslører også noe annet interessant.

Løping er utvilsomt er av de beste treningsformene som finnes for å bygge kondisjon og å opprettholde en god helse. Det er egentlig så mange fordeler med løping at vi ikke skal gå nærmere inn på alle de fysiologiske fordelene med denne treningsformen.

Det har lenge vært kjent at trenings kan ha en svært gunstig effekt i behandlingen av personer som sliter med angst, depresjon og stress, og nå ser det ut til at løpingen har fått enda ett bein å stå på. En forskergruppe ved McMaster University i Canada har kommet frem til at personer som sliter med psykisk lidelser, kan ha svært positiv effekt affekt av å delta i løpegrupper.

stress løping
Dersom du deltar i en løpegruppe et par ganger i uken, er sannsynligheten stor for at det kan ha en positiv effekt på den mentale helsen.

Deltakelse i løpegrupper virker som medisin

Undersøkelsen krevde at deltakerne deltok i løpegrupper to ganger i uken over tre måneder, og til slutt kulminerte det hele i et 5km løpeevent. Deltakerne som gjennomførte rapporterte om lavere stressnivå, men også mindre følelse av angst og depresjon.

Forskerne tror at det delvis skyldes endorfiner og andre hormoner som bidrar til å redusere stress, men også vennskapet som oppstår innad i gruppen.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer