sunn mat
67
0

Enten du vil det eller ei, så har miljøet rundt deg påvirkning på valgene du gjør. Disse 6 tipsene for hvordan du kan gjøre kontoret sunnere, hjelper deg forhåpentligvis til en sunnere hverdag.

Det er hverdagene det er først av, og klarer du å innføre små grep som du gjør til vannet, kan de til slutt føre til synlige resultater. Et kontormiljø kan ofte være kjedelig og trøtt. Luften er dårlig, du blir sittende passiv på en stol, og lunsj rommet er fullt av kjeks og kaffe. Og kanskje er dette med på å påvirke energinivået ditt i hverdagen mer enn du selv er klar over.

Her er 6 tips up hvordan du med små og enkle grep kan gjøre kontor tilværelsen sunnere!

 

1. Få deg en ståpult!

Kom deg på beina å få rumpa opp fra stolen. Når du står bruker du automatisk flere muskler enn når du sitter, og du får strekt ut ryggen og hofteleddet noe som garantert vil gjøre kroppen din godt sammenlignet med å sitte sammensunket hele dagen. Det er også lettere for deg å gjøre noe enkle øvelser som tåhev og litt tøying mens du arbeider. I tillegg forbrenner kroppen flere kalorier når du står oppreist. Mer om fordelene ved å stå kan du lese her.

2. Ha vann tilgjengelig!

Kaffe er nok overrepresentert som tørsteslukker på de aller fleste arbeidsplasser, men forsøk å bytte ut kaffen med vann i stedet. 70% av kroppen din består av vann, forhåpentlig med mye mer enn andelen som består av kaffe. I tillegg til at vann er nødvendig for å transporere nødvendige næringsstoffer ut til musklene dine, så er det også med på å skylle ut avfallstoffer fra kroppen.

Vann bidrar til å holde deg hydrert og opplagt, er nødvendig for at musklene skal kunne vokse og bidrar til god metthetsfølelse. Sørg for å ha en flaske vann stående på pulten til enhver tid.

 

3. Bytt ut kjeks og kaker med sunne snacks!

Hvis du får med deg kollegene dine til å gjennomføre dette tiltaket på det felles lunsjrommet, så er det ingenting som er bedre, men dette er uansett et tiltak du kan iverksette selv. Når arbeidsdagen begynner å bli lang og du kanskje får akutt behov for påfyll av blodsukker, så sørg for at pulten din er fri for usunne matvarer som sjokolade, kjeks eller brus. Oppbevar heller sunne alternativer som nøtter, tørket frukt, knekkebrød med sunt pålegg eller fersk frukt og grønnsaker. Dette er matvarer som i tillegg til å fylle opp det lange blodsukkeret ditt, vil vi deg verdifulle næringsstoffer som kroppen har glede av.

4. Sett i gang en konkurranse!

I disse dager der nærmest alle eier en eller annen form for smartklokke eller pulsklokke som kan telle hvor mange skritt du går i løpet av dagen, så er dette enklere enn du skulle tro. Og om ikke kollegaen din ikke bruker klokke i det hele tatt, så har han eller hun mest sannsynlig skritteller på telefonen.

Forsøk å få med kollegene dine på ukentlige og månedlige konkurranser der dere konkurrerer om å få flest mulig skritt, sykle flest kilometer, flest dager der du går eller sykler til jobb, etc.. Kun fantasien setter grenser for hva dere kan få til. Og hvis ikke det å slå kollegene dine er nok motivasjon i seg selv, så kan du foreslå at dere har en premie til vinneren. Bare ikke la premien være en pose twist eller Kong Håkon konfekt…

 

5. Få med kollegaer på trening

Et godt miljø på jobben er viktig, og om dere også finner på noe hyggelig utenom om selve arbeidstiden, så er sannsynligheten større for at dere vil trives enda bedre sammen på jobben også. Forsøk å få med deg kollegene dine på trening, enten det er en løpetur, gåtur, sykkeltur eller på treningssenteret. Det viktigste er at dere gjør det sammen og har det hyggelig mens dere er i aktivitet!

6. Pynt på kontoret med grønne planter!

Hvis det ikke allerede finnes grønne planter på kontoret ditt, så bør du skaffe det umiddelbart. Grønne planter bidrar til bedre luftkvaliteten og bidrar til å skape en følelse av velvære. Om sjefen skulle hate alt som har med blomster og planter å gjøre, så pynt i hvertfall opp din egen pult.

Synes du noen av tiltakene virker uoverkommelig? Da er det enda større grunn til å gjennomføre de, for mest sannsynlig har du da allerede sittet for lenge på et kjedelig kontor.

 

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer