styrketrening tips
194
0

Få mest mulig ut av hver eneste treningsøkt ved å inkludere disse 6 rutinene i forberedelsene til neste treningsøkt!

En god treningsøkt starter med gode forberedelser. Du vil aldri få ut hele potensialet ditt dersom du stiller uforberedt til trening, kommer slentrende inn på treningssenteret tom for energi og uten oppvarming før du begynner på selve økten. Sørg for å gjøre forberedelsene til en del av treningsprogrammet, og tenk “forberedelser OG trening” som en enkelt økt.

Her er 6 tips til hvordan du får en best mulig treningsøkt:

 

1.Spis riktig mat

Maten du spiser er drivstoffet til musklene dine og er det som sørger for at du klarer å løpe, hoppe, løfte vekter eller hva du nå skal trene. Hvordan denne maten er satt sammen og hvilke næringsstoffer den inneholder, er helt avgjørende for hvordan du presterer under treningen. Karbohydrater og proteiner er viktig, men timingen av måltidet er også viktig.

Les denne saken for en god gjennomgang av hvordan tidspunktet for måltidet kan påvirke treningen: Slik påvirker tidspunktet for næring prestasjonen din.

styrketrening tips
Maten du spiser er det viktigste drivstoffet musklene. Uten riktig mat vil du aldri kunne nå ditt største potensiale for muskelvekst og treningsfremgang.

2. Drikk nok vann

“Uten mat og drikke, duger helten ikke”. Nei, det er ikke noe tullete visdomsord eller svada fra en svunnen tid. Dette er fakta. Hvor mye vann du behøver avhenger av alder, kjønn, vekt, høyde, intensitet på økta, temperatur, lengde på økta, etc., men at du trenger vann er 100% sikkert. American College of Sports Medicine anbefaler at du drikker 6 dl vann før treningsøkta. Du skal ikke sluke alt på en gang, men drikk jevnt i tiden før du drar på trening.

For å forstå hvor viktig vann er for både kropp og hjerne, anbefaler vi deg å lese denne artikkelen: Uten nok vann vil du aldri bygge større muskler!

 

3.Pre-Workout

Pre-Workout har på kort tid blitt et av de mest bruke kosttilskuddene på markedet. Vi skal skyndte oss å si at pre-workout ikke er nødvendig for at du skal få en god treningsøkt, men du kan få enda mer ut av økten ved å innta en servering pre-workout kort tid før trening. I tillegg til å gi musklene og kroppen din mer energi, så bidrar pre-workout til bedre konsentrasjon og fokus. Tar du dette 30 minutter før trening kan du vente deg en solid energiboost!

Vi har laget et god oversikt og guide til pre-workout i denne saken: Pre-Workout- Alt du bør vite! Og hvorfor det gjør deg sterkere!

Hvis du ønsker å prøve pre-workout bør du lese vår “Best i test Pre-Workout 2019“.

tips for styrketrening
Pre-Workout kan gi deg en energiboost og bedre konsentrasjon/fokus under treningen.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

4. Gå gjennom treningsplanen din

Enten du bruker en app på telefonen din, en Pusur- eller Topp dagbok, bør du ta deg tid til å notere ned innholdet i treningsøktene dine. Følger du et treningsprogram bør du gå gjennom økten på forhånd før du setter i gang. På denne måten får kroppen mentalt innstilt seg på hva som venter.

Trenger du tips til hvordan du enkelt og effektivt kan sette opp ditt eget treningsprogram, finner du det i denne saken: 5 ting å tenke på når du setter opp et treningsprogram!

For å forstå hvor viktig god planlegging og oppfølging av treningen er, anbefaler vi å ta deg 2 minutter til denne: Et enkelt og effektivt tips for muskelvekst.

 

5. Oppvarming

En god oppvarming skal sørge for at temperaturen i muskulaturen øker og bedre blodgjennomstrømning. Oppvarmingen skal også gjøre at sener og ledd blir varme, og sammen skal dette bidra til at musklene dine klarer å yte størst mulig kraft og styrke.

Under oppvarmingen skal du ikke “trene” så hardt at du sliter deg ut, men bruk minst 5 minutter på en tredemølle, romaskin eller spinningsykkel slik at du får brukt mest mulig av kroppen i samme øvelse. I tillegg bør du legge inn et par lette sett med øvelser som belaster de samme muskelgruppene du skal trene.

Vis du tviler på at oppvarming har en hensikt, så kan du like gjerne lese dette: Oppvarming før styrketrening- derfor skal du ALLTID gjøre det!

Og hvis ikke det var nok til å overbevise deg kan vi slå fast at du kan prestere hele 20% bedre med riktig oppvarming!

tips for styrketrening
En god oppvarming er helt avgjørende for at du skal prestere best mulig under treningsøkta.

6. Lag en spilleliste

Musikk er det enkleste formen for et lovlig “prestasjonsfremmende” middel. Undersøkelser viser at musikk under treningsøkta kan øke prestasjonen med så mye som 10-15%! Flere av verdens beste idrettsutøvere har brukt, og bruker, musikk som en bevist del i sin treningshverdag.

Vis du vite hvordan musikken kan heve prestasjonen din, bør du ta en kikk her: Derfor bør du lytte til musikk når du trener!

 

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer