trening treningssenter
54
0

Små grep kan utgjøre mye. Disse 5 triksene hjelper deg å spare tid og energi som du ellers kan bruke på noe fornuftigere- for eksempel trening!

Når du først er på treningssenteret, så ønsker du å bruke energien der den trengs- nemlig til å løfte vekter! Disse 5 triksene er nesten irriterende enkle, og du kommer til å lure på hvorfor du aldri tenkte over de før.

 

1.For markløft, bruk en liten vektplate for å legge til ekstra vekt på stangen

Du er ikke alene om å bruke tid og krefter på å legge til ekstra vekter på vektstangen når du skal øke motstanden, og dette kan til tider føles veldig bortkastet. Vel, neste gang du skal hive på noen større vektskiver på vektstangen, så bør du legge en liten vektplate under vekten for å heve den litt opp fra bakken. Nå kan du enkelt skli de tyngre vektskivene innpå.

 

2.Vær effektiv når du skal fjerne vektplater fra stangen

På samme måte som forrige “gym hack” kan du bruke en mindre vektskive til å lempe av større vekter fra vektstangen. Legg en liten vektskive under stangen, og skli de større skivene enkelt av.

 

3.Ikke bruk clips når du utfører benkpress alene

Aldri utfør tunge benkpress uten en treningskamerat eller noen andre til stede. Hvis du ikke klarer å løfte stangen opp fra brystkassen ender du i beste fall opp med å bli en YouTube hit, og i verste fall så styrker du med. Ganske motstridende med det du egentlig prøver på- nemlig å bygge muskler.

I utgangspunktet bør du bruke clips på vektstangen når du løfter, men dette er unntaket. Må du på død og liv løfte benkpress uten noen andre til stede, så gjør det i hvertfall uten clips slik at du kan rulle stangen nedover magen eller til siden. Det gjør vondt, men er bedre enn de overnevnte alternativene.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

4.Bruk vektstangen som foam roller!

Etter en tung styrkeløkt er det siste du ønsker å måtte bruke enda mer krefter på å massere deg selv med en foam roller. Den er tross alt ganske tungt å presse ned mot kroppen. Et smart triks er derfor å bruke en vektstang.

Vektstangen fungerer likt som en foam roller, men isteden for og iherdig forsøke å knuse quadricepsen din med en skumpølse, så kan du sitte avslappet med strake bein på gulvet mens du ruller vektstangen opp og ned låret. Start rett over kneet og rull stangen oppover låret. La vekten hvile ekstra lenge på de punktene som er spesielt ømme.

5.Ta med deg et motstandsbånd – alltid!

motstandsbånd trening

Et motstandsbånd kan være det du trenger om det er lang kø for å få tilgang til apparatet du ønsker å bruke. Ved å benytte et motstandsbånd holder du muskulaturen i gang og får myket opp leddene.

På travle dager kan det hende du må vente på at apparatet du skal benytte blir ledig. Når dette skjer vil muskulaturen din raskt begynne og avkjøles og vil ikke lenge være 100% klar for neste sett når det starter.

Her kommer motstandsbåndet inn, og det kan vise seg å være utrolig nyttig å ta med ditt eget. Mens du venter på at favoritt apparatet ditt blir ledig kan du nemlig bruke tiden til å utføre noen band pull-apart eller face pulls. Dette holder kroppen din varm og løser samtidig opp i muskler og ledd. Samtidig unngår du å bli den kjipe personen som alltid står og venter på at andre skal bli ferdig.

 

Kilde
T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer