mat etter trening
462
0

Junk food er ikke det du først og fremst bør basere kostholdet ditt på, men trener du mye, kan det være nyttig å få i seg noen raske karbohydrater.

Etter en hard treningsøkt skriker muskelen dine etter næring – og de vil ha det raskt! Ideelt sett bør du fylle på med noen raske karbohydrater og proteiner relativt raskt etter en avsluttet treningsøkt, før du spiser et større og proteinrikt måltid litt senere. Det finnes en rekke gode post-workout drikker å få kjøpt, men det er også flere gode alternativer for å få i deg næringsstoffene du trenger.

Under har fri listet opp 5 tilsynelatende litt “usunne” matvarer som faktisk kan være bra for kroppen rett etter en avsluttet treningsøkt.

Fint brød med syltetøy

mat etter trening

Loff med syltetøy var en slager i fortellingen om Karius og Baktus, men det er slett ingen dum idé å innta en skive eller to med dette rett etter en hard treningsøkt. Både loffen og syltetøyet er full av lett opptakelige karbohydrater som sørger for å få insulinnivået til å skyte i været og dermed hjelper kroppen til å levere viktige og nødvendige næringsstoffer til sulteforede muskler.

 

Iskrem

mat etter trening

Jeppsy peppsy! Iskrem må med på listen. Det geniale med iskrem, i tillegg til den gode smaken så klart, er at sukkeret i isen hjelper til å sette i gang muskelveksten og bidrar til å hindre muskelnedbrytning på grunn av det økte insulinnivået. Iskrem kan faktisk være nyttig for muskelvekst i timene etter en treningsøkt.

Peanøttsmør og sjokoladepålegg

mat etter trening

Både peanøttsmør og sjokoladepålegg kan være gode pålegg rett etter en treningsøkt. Peanøttsmøret er ofte fullpakket av proteiner, mens sjokoladepålegget inneholder rikelig med karbohydrater.

 

Sjokolademelk

mat etter trening

TINE Sjokomelk har blitt en klassiker i treningsmiljøet, og det er ikke foruten grunn. Sjokolademelk inneholder både proteiner og karbohydrater, og i tillegg sørger det for å tilføre kroppen en rekke viktige vitaminer og mineraler. Faktisk er sjokolademelk den ultimate restitusjonsdrikken!

 

Frokostblandinger

mat etter trening

Frokostblandinger er gjerne gjenstand for debatt, og som regel handler det om sukker og hvilke frokostblandinger du for all del bør unngå. Men, i dette tilfellet der du faktisk har behov for å fylle opp karbohydratlagrene raskt, så kan frokostblandinger av den litt mer “usunne” varianten være et godt alternativ. Du trenger ikke å gå for den mest sukkerholdige varianten, men finn en gyllen middelvei og spis med god samvittighet.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer