187
0

Svært mange har vært inne på tanken om vektreduksjon, og da spesielt fettreduksjon. Den beste metoden for vellykket vektreduksjon skjer gjennom en sunn livsstil med mye fysisk aktivitet og et sunt kosthold, men opplever du at vektnedgangen stagnerer, kan enkelte produkter hjelpe deg.

Vi skal overhodet ikke oppfordre til slanking eller kropsspress, og grunnen til at vi skriver disse sakene er for å være til hjelp for de som ønsker seg ned i vekt. Som nevnt er det ingenting som er mer effektivt for vektreduksjon enn summen av økt aktivitetsnivå og redusert kaloriinntak. Når vi setter opp en anbefaling over de beste kosttilskuddene for fettforebrenning, er det som et middel for de som opplever stagnering til tross for at de har gjort endringer i livsstilen. Her kan faktisk en fettforbrenner være nyttig og effektiv, og det kan være akkurat det du trenger for å komme deg over “kneika”.

 

Dette skiller fettforbrennere

De mest vanlige fettforbrenner tilskuddene kan inndeles i to kategorier; sentralstimulerende og ikke-sentralstimulerende.

Stimulerende fettforbrenner inneholder typisk en eller to komponenter relatert til koffein, og fungerer ved å øke innholdet av katekolaminer, en gruppe kjemiske stoffer som blant annet inkluderer dopamin, noradrenalin og adrenalin. Dett er stoffer som øker beredskapsnivået i kroppen og setter i gang lipolysen, prosessen der fettcellene frigjør fettet som er lagre i fettcellene og gjør det tilgjengelig for forbrenning. I tillegg har flere av disse virkestoffene en oppkvikkende effekt på oss, noe som gir oss mer energi til å trene hardere og lengre, og dermed også øke energiomsetningen.

knebøy treningsprogram
Kaffe inneholder koffein, så hvis du vet at du reagerer på å drikke kaffe, er sannsynligheten stor for at du vil få en liknende reaksjon dersom du benytter en stimulerende fettforbrenner.

Ikke-sentralstimulerende fettforbrennere er produkter som fungerer uten å øke nivået av katekolaminer. Disse tilskuddene blir vanligvis benyttet i en kombinasjon av flere ulike virkestoffer for å øke den samlede effekten ettersom hvert enkelt virkestoff er relativt svakt. I tillegg til å kunne øke fettforbrenningen har flere av virkestoffene vist seg å kunne forbedre en rekke helsefaktorer.

Når det gjelder stimulerende fettforbrennere er det ingen tvil om at det økte nivået av katekolaminer er viktig for fettforbrennings prosessen, men ikke alle tåler de like godt på grunn av intoleranse for blant annet koffein. Dette er årsaken til at det også produseres ikke-sentralstimulerende fettforbrennere.

 

Intoleranse for stimulerende midler

Den viktigste årsaken til at man skal holde seg unna stimulerende fettforbrennere er de uforutsigbare reaksjonene det kan gi etter bruk. Katekolaminer følger ikke et bestemt mønster i metabolismen, og det er vanskelig å forutsi hvordan hver enkelt reagerer. Et stort antall mennesker vil oppleve en eller annen form for ubehag som følge av genetiske mutasjoner som påvirker evnen til enzymet COMT og effektivt bryte ned katekolaminene. Dette er grunnen til at enkelte opplever ubehagelige bivirkninger etter å ha brukt stimulerende midler- også kaffe. Symptomene kan være kvalme, hjertebank, angst, panikkanfall, hallusinasjoner, etc..

Hvis du har drukket kaffe på ettermiddagen og det er nok til at du ikke får sove på kvelden, er det mulig tilhører gruppen som er intolerant mot stimulerende midler. Da bør du velge en ikke-sentralstimulerende fettforbrenner.

 

De 5 beste ikke-sentralstimulerende fettforbrennerne:

 

1. Carnitine / Karnitin

Karnitin er en av de mest populære typene av ikke- sentralstimulerende fettforbrennere. Karnitin er en aminosyre som finnes naturlig i matvarer som meieriprodukter og biff. For at karnitin skal ha en effekt for fettreduksjon må det svært store mengder til, og dette er ikke mulig å få i seg gjennom kosten alene, i hvert fall ikke hvis målet er vektreduksjon.

Karnitin øker mitokondrienes evne til å ta opp fettsyrer slik at det forbrennes mer effektivt. Uten muligheten til å ta opp fett i mitokondriene raskt, ville fettforbrenningen vært en mer tungvint måte å skaffe energi på. Karnitin er også svært viktig ettersom det bidrar i omgjøringen av fett til frie fettsyrer, og det er fettsyrene som entrer mitokondriene og gjøres om til energi.

En ekstra fordel med karnitin er evnen til å bidra til økt muskelmasse og produksjonen av androgene reseptorer. Med flere androgene reseptorer er det større sannsynlighet for at testosteron eller DHT samhandler og bidrar til muskelvekst.

 

Proteinfabrikken L-Carnitine

karnitin fettforbrenner

Kr. 299,-      –      Kjøp her

 

2. CLA (Conjulgated Linoleic Acid)

CLA (konjulgert linolensyre) er en omega-6-fettsyre som finnes naturlig i melk og kjøtt fra kyr som spiser gress. I dagens industrialiserte jordbruk blir de fleste storfe foret med kraftfor med en helt annen fettprofil enn det som er naturlig for dyrene, og melken og kjøttet inneholder derfor mindre CLA enn det som er optimalt for oss.

CLA som kosttilskudd er derfor en effektiv måte å få i seg nok av konjulgert linolensyre. Flere studier har vist at CLA kan bidra til redusert matlyst, fremme forbrenningen av fett som energikilde, motvirke fettlagring og å booste testosteronnivået.

Proteinfabrikken CLA

cla fettforbrenner

Kr. 199,-       –       Kjøp her

 

3. Kolin

Kolin er et næringsstoff som er i nær slekt med de ulike variantene av vitamin B. Kolin finnes naturlig i alle cellene i kroppen og viktig for energiomsetningen. Virkestoffet finnes ofte i ulike vitamin B- eller multivitamin produkter, og har ikke veldig stor effekt alene, men kan sammen med karnitin bidra til å øke fettforbrenningen via levren.

Citkolin

kolin fettforbrenner

Kr. 305,-       –       Kjøp her

 

4. Eksogene ketoner

Keto-dietten er en av de mest populære diettene blant de som ønsker seg ned i vekt, og vi har tidligere skrevet en komplett guide til Keto-dietten her. Keto-dietten er en lavkarbo diett der kroppen etterhvert “lærer” seg å forbrenne fett som energikilde mer effektivt. Når fett forbrennes i denne prosessen, dannes det ketoner som kan inngå i metabolismen. Det er fullt mulig for kroppen å redusere vekten når man er i en ketogen tilstand, men den virkelige utfordringen ligger i å opprettholde denne tilstanden. På grunn av det lave inntaket av karbohydrater vil svært mange oppleve et søtsug og trang til raske karbohydrater.

Eksogene ketoner kan hjelpe deg å oppnå mange av fordelene du får fra en fullverdig ketogen tilstand, samtidig som det tillater deg å innta karbohydrater. Dette skjer som følge av at ketonene signaliserer til kroppen av en ketogen tilstand har blitt nådd, og kroppen fortsetter derfor å forbrenne fett fremfor karbohydrater slik den ellers ville ha gjort.

Raspberry ketoner

ketoner fettforbrenner

Kr. 305,-       –       Kjøp her

 

5. Alpha Lipoic Acid (ALA)

Alpha Lipoic Acid (ALA) er en antioksidant som finnes i en rekke matvarer og naturlig i kroppen vår. I mange år har tilskudd av ALA blitt benyttet som legemiddel mot flere typer nerveskader, og nyere forskning viser at det også ser ut til å hjelpe mot type 2 diabetes.

ALA kan bidra til redusert apetitt og fordeling av næringsstoffer. Forbedret fordeling av næringsstoffer øker muskelcellenes evne til å oppta karbohydrater, og ikke minst øker det kroppens evne til å bruke glukose som energikilde, noe som er svært  fordelaktig for personer som er insulin resistente og har vansker med å gå ned i vekt.

ALA selges ikke Norge ettersom det klassifiseres som et legemiddel. Det er likevel det minst effektive av de nevnte produktene, men vi ønsket å ta det med slik at du vet hva det er dersom du kommer over det.

 

Til slutt…

Det finnes enda et par ulike ikke-sentralstimulerende midler på markedet, men felles for alle disse stoffene er at de fungerer best når de kombineres. Selv om hvert enkelt virkemiddel er relativt svakt, kan de sammen føre til synlige endringer.

 

Kilde

1.Eriksson, Alex. (5 best non stimulant fat burning supplements). Muscleandstrength.com
2. Alpha-Lipoic Acid. Webmd.com
3. Frey, Malia. (2018). CLA Weight Loss Results—Just the Facts. Verywellfit.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer