sunne matvarer
105
0

Til tross for at 1 kalori er like mye samme hvor du får den fra, så er det ikke likegyldig HVA du spiser. Disse 5 matvarene er det du trenger for å booster metabolismen din.

Av og til kan det være greit å gi kroppen en “ny start”, enten du gjør det via trening, kosthold eller det beste- begge deler. Kroppen din trenger energi til både trening og hverdagslige gjøremål, og selv de dagene du ikke foretar deg noe som helst, så trenger den likevel energi. Noen matvarer er kaloririke og inneholder lite næringsstoffer som vitaminer og mineraler, mens andre er næringsbomber som er proppfulle av antioksidanter, vitaminer, mineraler, sunne og gode karbohydrater, proteiner og fettsyrer. Hvilke matvarer du velger er avgjørende for hvordan kroppen din blir seende ut, og kanskje enda viktigere, hvordan du føler deg. Her er det du skal se etter:

  • Fullkorn og belgfrukt For sink, lysin, vitamin B og langsomme karbohydrater.
  • Fargerike frukt og grønnsaker: For betakaroten, vitaminer, mineraler, antioksidanter, fiber og sunn snacks.
  • Rene proteiner: For muskelvekst og god og langvarig metthetsfølelse.
  • Sunne fettsyrer fra nøtter, avokado og olivenolje: For muskelbyggende tyrosin, og generelt bedre funksjon av skjoldbruskkjertelen.

Sørg for at du får i deg en god balanse av fiber, sunne karbohydrater og rene proteiner. Alle disse næringsstoffene er vesentlig for å bygge større muskler og å redusere fettprosenten.

 

Her er 5 matvarer/matgrupper du bør spise mer av:

 

Kasein

  • Gresk yoghurt
  • Magre oster
  • Cottage cheese
  • Myse protein
kilde til kaseiner
Gresk yoghurt er en super kilde for å få i seg kasein proteiner. Disse proteinene absorberes langsomt og sikrer jevn og god energi.

 

Fruktose

  • Epler
  • Bringebær
  • Annanas
  • Kiwi
frukt sunt
Frukt og bær smaker søtt og godt og kan stilne selv de mest søtsugen ganger. I tillegg er de relativt kalorifattige, samt at de er proppfulle av vitaminer og mineraler.

 

Fullkorn

  • Quinoa
  • Brun ris
  • Fullkorns pasta/brød
  • Peanøttsmør
  • Linser
  • Havregryn
fullkorn sunt
Fullkorn metter godt, holder kontroll på blodsukkeret, og hjelper på fordøyelsen.

 

Proteiner fra dyr

  • Rent (fettfritt) storfekjøtt
  • Kylling og kalkun uten skinn
  • Fisk
  • Skalldyr
proteiner sunt
Sunne og rene (fettfrie) proteiner!

 

Fiber og stivelse

  • Brokkoli
  • Rødbeter
  • Søtpoteter
  • Nypoteter
rødbeter sunt
Rødbeter er faktisk noe av det sunneste du kan spise, og i tillegg kan det øke utholdenheten din.

 

Kilde
Muscleandfitness.com

 

 

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer