575
0

Ønsker du å komme i bedre form å få en strammere kropp? Du trenger ikke omgi deg med avanserte treningsapparater og dyre tredemøller. Disse fem aktivitetene er nemlig blant de beste aktivitetene du kan gjøre for å bedre den generelle helsen din.

Anerkjente Harvard Medical School publiserte nylig en artikkel hvor de tok for seg de fem beste aktivitetene du kan gjøre for kropp og helse. I motsetning til aktiviteter som krever bruk av apparater, utstyr som sykkel eller ski, så kan disse gjøre underverker for helsen din helt uten hjelp av tekniske duppedingser.

Ikke bare hjelper de på kondisjonen din, men de vil også bidra til vektkontroll, sterkere skjelett og ledd, samt motvirke mot Alzheimers. Øvelsene passer fint for alle aldersgrupper.

 

Svømming

Svømming er på mange måter den ultimate treningsmetoden. Oppdriften fra vannet sørger for å støtte kroppen og bærer vekten slik at ledd og muskler kan bevege seg uten stor ytre motstand. For personer som går gjennom en rehabiliteringsperiode, sliter med skader/sykdommer, eller for eldre mennesker, er svømming noe av det beste du kan gjøre. Svømming har også vist seg å ha en positiv effekt på den mentale helsen, og at det bidrar til bedre humør.

Et godt alternativ til svømming er vann-aerobic. Vann-aerobic sørger for å en god økt kondisjonstrening, i tillegg til at det brenner kalorier.

 

Tai chi

Tai chi er en kinesisk kampsport som kombinerer bevegelse og avslapping, og er bra for både kropp og sinn. Tai chi går under navnet ”meditation in motion” (”meditasjon i bevegelse), og består av en rekke atletiske bevegelser som glir elegant over i hverandre. Det tilbys klasser for ulike nivåer, og dermed kan du finne et nivå som passer både nivået og ambisjonene dine. Et av de viktigste elementene i Tai chi er balanse, og det kan derfor være en fin aktivitet for personer som ønsker å trene opp balansen, og for eldre som har stor nytte av å øke balansen.

Tai-chi

 

Styrketrening

Styrketrening er utvilsomt noe av det viktigste vi kan gjøre for kroppen vår. Jo mer muskler du har, desto større helsegevinst. Muskler forbrenner fett, bidrar til en god kroppsholdning, beskytter mot slag, fall og belastningsskader, og gjør hverdagslige gjøremål langt enklere.

Styrketrening treger ikke gjøres avansert og med tunge vekter, og egen kroppsvekt eller et enkelt sett manualer, er mer enn nok. Her finner du treningsprogram som er beregnet for hjemmebruk.

  

Du trenger ikke nødvendigvis løpe 4×4 intervaller eller beinfly 10 km for å komme i bedre form. Å gå er faktisk verdens beste form for mosjon, mye takket være fordi det er så enkelt! Gange i rask tempo bidrar til å senke kolesterolnivået ditt, styrket beint og skjelett, holder blodtrykket på et sunt nivå, bedrer humøret, reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer og bidrar til vektreduksjon. Hjernen har også god effekt av gange, og aktiviteten har vist seg å ha positiv effekt på hukommelsen.

Det eneste du trenger for å komme i gang med å gå er et par gode sko, og gode klær. All gange hjelper, men for skikkelig god effekt bør du gå raskt i minst 45 minutter. Går du mer enn 60 minutter vil du sette fart på fettforbrenningen.

Å gå er noe av det beste du kan gjøre.

 

Kegel trening

Kegel trening er øvelser som styrker bekkenmuskulaturen og musklene som støtter urinblæren. En sterk bekkenmuskulatur kan hjelpe mot urinkontinens, og er spesielt viktig for kvinner som har gjennomgått en fødsel.

Øvelsen får deg ikke til å se bedre ut, men den er svært viktig for å unngå problemer med vannlating, et økende problem i befolkningen.

 

Kilder
5 of the best exercises you can ever do. Healthbeat

Kommentarer