818
0

I kampen om å rekruttere nye medlemmer til treningssentrene, aktivere enda flere stillesittende mennesker og å skape et produkt som kan selge til alle grupper i befolkningen, dukker det stadig opp nye treningsformer. Hva treningsekspertene selv tror vil bli populært i 2018, kan du lese her. 

Hvert år de siste 12 årene har den ikke-kommersielle organisasjonen ”Coalition for the Registration of Exercise Professionals” (CREP), gjennomført en undersøkelse som tar for seg hva fitness- og treningseksperter i bransjen tror vil bli det kommende årets store fitnesstrender. Resultatene fra undersøkelsen er til stor interesse for både kommersielt og ikke-kommersielt bruk. Treningsindustrien kan bruke resultatene til å komme med nye interessante tilbud til kundene, og nye sentre kan blomstre opp. Helsesektoren kan benytte seg av undersøkelsen ved å skaffe inspirasjon og ideer til hvordan de kan engasjere flere mennesker til å bli aktive.

 

Undersøkelsen

Selve undersøkelsen ble sendt til 114 455 trenings- og helseeksperter, og totalt 4133 personer fra hele verden avga svar. Nesten 40% av respondentene hadde over 10 års erfaring i treningsbransjen eller helsesektoren. Jobben besto i å rangere det de trodde ville bli de mest populære treningsformene i 2018 ut fra 40 mulige trender.

Undersøkelsen forsøker å skille mellom det bransjen tror vil bli trender (varige over tid), eller flopper (kortvarig). Ved å se på hvordan trendene har utviklet seg over tid de siste årene, kan vi si om en treningsform har blitt en trend, eller kun var en flopp. Når en treningsform har ligget stabilt i toppen i flere år, så snakker vi helt klart om en trend. I 2018 er det treningsformen HIIT (High Intensity Interval Training) som topper listen, og den dytter dermed fjorårets topplassering ”Wearable Technology” ned til en tredjeplass. Gruppetrening er på vei opp og ligger på 2. plass på 2018-listen. I 2017 var Gruppetrening på en 6.plass, mens det tidligere ikke har vært på topp-10-listen i det hele tatt. Om Gruppetrening er en trend, eller om det blir en flopp, er for tidlig å si. Men, det som er sikkert er at HIIT er en treningsform som er kommet for å bli.

 

Resultater

Her ser du resultatene som ble presentert etter undersøkelsen.

(Tallet i parentes viser plasseringen fra i fjor, 2017).                                                                                                                                             

20. (-) Idrettsspesifikk trening (fotball, tennis, ishockey, etc.)

19. (-) Kjerne-trening

18. (15) Livsstils coaching

17. (19) Sirkeltrening

16. (Ny) Lisensiering som personlig trener

15. (20) Bevegelighet- og fleksibilitetstrening

14. (13) Utendørs aktiviteter (fjellturer, gåturer, kayakk, klatring, skikjøring, etc.)

13. (14) Gruppebasert personlig trening

12. (7) Trening i medisinsk sammenheng

11. (10) Trening for vekttap

10. (12) Funksjonell trening

9. (11) Treningsprogrammer for eldre

8. (9) Personlig trening

7. (8) Yoga

6. (4) Utdannede, sertifiserte og erfarne treningseksperter

5. (5) Styrketrening

4. (2) Trening med kroppsvekt

3. (1) Bærbar teknologi (smartklokker, treningsapper, etc.)

2. (6) Kondisjonstrening

1. (3) HIIT (Høyintensitets Intervalltrening)

 

Trappeløp er definitivt en god form for HIIT-trening.

HIIT er inn

Det ekspertene tror vil være den mest populære treningsformen i 2017 er altså HIIT, eller høyintensitets intervalltrening. HIIT har vært høyt på lista siden treningsformen tok markedet med storm i 2014. Siden den gang har den samlet plasseringene 1, 2, 3, 3, 1. HIIT går ut på at man trener korte, men svært intense økter, etterfulgt av en kort hvileperiode. Totalt tar ikke en HIIT-økt mer en ca. 30 minutter å gjennomføre, og dette er også mye av årsaken til at treningsformen har økt i popularitet. I en travel hverdag er HIIT-øvelsene lett å passe inn. Enkelte eksperter hevder at HIIT-trening innebærer en høyere skaderisiko, men det ser ikke ut til å påvirke populariteten i hvert fall.

Har du noen av disse treningsformene i programmet ditt? Hvis ikke så kan det kanskje være verdt å prøve det ut. Endring i rutiner kan gi ny motivasjon og kanskje hjelpe deg til et nytt nivå i treningen.

Trenger du inspirasjon til treningen kan du finne det i et av våre gratis treningsprogrammer.

 

Kilde

Thompson, Walter R. Ph.D. (2017). Worldwide Survey of Fitness Trends for 2018

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer