127
0

Inflammasjon, betennelse, sykdom, etc. Det forbindes gjerne med noe negativt, men hva om det kan bidra til muskelvekst å gjøre oss sterkere?

 

1.Inflammasjon kan hjelpe på muskelvekst 

Før vi dykker inn i hvorfor inflammasjon er dårlig og hindrer deg fra å kunne trene hardt å bygge store muskler, så er det viktig å forstå at inflammasjon faktisk er viktig, og at noe inflammasjon er helt nødvendig for å stimulere til muskelvekst og adaptasjon til ny treningsbelastning.

Det finnes en rekke studier som viser at noen av de faktorene som regulerer muskelvekst er de samme som oppstår ved inflammasjon. Når det kommer til reparasjon av ødelagte muskelceller, har også inflammasjon en viktig rolle. På bakgrunn av dette ser det ut til at inflammasjon kan være behjelpelig for økt muskelvekst.

En nylig gjennomført studie ser ut til å støtte dette. I studien deltok en gruppe unge aktive menn som i løpet av en 8-ukers periode inntok et ikke-steroid antiinflammatoriske tilskudd samtidig som de trente styrke. I løpet av perioden ble effekten som styrketrening har på muskelvekst redusert med 50%! Det ser med andre ord ikke ut til inflammasjon er veldig ødeleggende, eller hva?

 

Hva kan vi lære?

Jo, inflammasjon spiller en nøkkelrolle i muskelvekst og reparasjons prosessen av ødelagte celler i kroppen, og at langtids bruk at antiinflammatoriske midler kan redusere effekten av muskelvekst og trening. 

 

inflammasjon
Smertene og stivheten du kjenner i musklene etter trening (DOMS) bør ikke være så store at det hindrer deg fra trening.

 

2.Inflammasjon hindrer deg fra å trene med høy frekvens 

Det er noen tilfeller der inflammasjon kan være en årsak til at du ikke klarer å bygge du musklene du jobber så hardt for. Den ene årsaken er at det kan hindre deg fra å trene hyppig nok. Inflammasjon er en av bidragsyterne til DOMS (delayed onset muscle soreness), den smerten og stivheten du føler i musklene flere timer etter at du har trent. Dersom smertene er store nok vil det kunne resultere i at du ikke får trent tilstrekkelig.

Vi vet at gjentakende trening og et høyt volum er en av de viktigste stimuliene for muskelvekst, så dersom muskelstølhet forstyrrer og hindrer deg fra et høyere treningsvolum ved å begrense hvor ofte du kan trene, så kan inflammasjon være et hinder.

Dette betyr likevel ikke at du skal bruke masse antiinflammatoriske midler for å redusere ømheten og smertene (det vil ikke fungere uansett). Det det betyr er at du bør rette treningen din slik at den ikke fremprovoserer en inflammatorisk respons.

 

3.Inflammasjon hindrer deg fra å trene hardt nok

På samme måte som at ømhet og mangel på restitusjon som følge av inflammasjon kan påvirke treningsfrekvensen, kan det også redusere intensiteten på treningen.

Til tross for at det er en viss uenighet om intensiteten er avgjørende for muskelveksten, så er det et faktum at den spiller inn og at det er et minimums intensitetsnivå som må til for å stimulere til muskelvekst. Dette henger sammen med punktet over. Målet er ikke å trene så hardt at du påfører kroppen en inflammatorisk tilstand som du velger å behandle med medisiner eller annen type behandling. Målet er å optimalisere treningen slik at du ikke påfører kroppen en voldsom inflammatorisk respons.

Inflammasjon
For å stimulere til muskelvekst må intensiteten på treningen overstige en viss intensitet. Inflammasjon tilstanden bør ikke være så høy at den er til hinder får å yte hardt nok.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

4.For mye inflammasjon for ofte er skadelig for muskelvekst

Noe av det vi vet er skadelig for muskelvekst er for hyppig forekomst av inflammasjon. Dersom du har et kronisk høyt inflammasjonsnivå i kroppen, er det studier som tyder på at det kan være et hinder for ytterligere muskelvekst, spesielt etterhvert som du eldes.

Med andre ord befinner vi oss i et paradoks. Inflammasjon ser ut til å være avgjørende for muskelvekst, med for mye inflammasjon er til hinder for muskelvekst. Det vi trenger er å få korte perioder (intervaller) med inflammasjon som kan bidra til å øke muskelveksten, men ikke så langvarig at den hindrer oss fra å trene hyppig nok eller hardt nok.

Det betyr også du bør være mer bevisst graden av inflammasjon i kroppen etterhvert som du blir eldre, slik at du best mulig kan redusere den negative påvirkningen inflammasjon kan ha på muskelvekst. Dette betyr som regel at du bør leve en aktiv livsstil med et sunt kosthold, og at du bør redusere inntak av produkter som øker risikoen for inflammasjon, blant annet alkohol og røyk.

 

Konklusjon

Inflammasjon er ikke ENTEN bra eller dårlig. Det er nødvendig, og noe vi ikke kan unngå.

Inflammasjon er en vesentlig del av muskelvekst og adaptasjonen til trening. Faktisk, dersom du løfter vekter og tar antiinflammatoriske midler gjennom hele treningsperioden, vil du sannsynligvis redusere muskelveksten- mye!

Likevel, det er noen grunner til at du bør forsøke og begrense graden av inflammasjon. For mye inflammasjon kan nemlig hindre deg fra å trene hyppig nok eller hardt nok til å trigge muskelveksten, og dersom kroppen utsettes for langvarig inflammasjon, vil den mest sannsynlig tape muskelmasse.

Du må finne en treningsrutine som gjør at kroppen blir påført en liten del trenings indusert inflammasjon, men ikke så mye at det hindrer deg fra å trene. Lytt til kroppen og ikke press deg dersom du allerede har pådratt kroppen en inflammasjonstilstand.

 

Kilde
Dieter, Brad. 4 ways inflammation affects muscle growth. Muscleandstrength.com

 

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer