trening av bein og lår
103
0

Ønsker du deg større og sterkere muskler i beina? Du kan trene hver dag uten å nå målet, eller du kan gjøre disse 4 øvelsene 2 ganger i uka.

Har du noen gang hørt om Pareto-prinsippet? Eller “80-20 regelen”? Enkelt og greit forklarer Pareto-prinsippet at 80% av resultatene kommer fra 20% av årsakene. Dersom vi overfører dette til styrketrening- og i denne sammenheng styrketrening for beina, betyr det at øvelser som knebøy, utfall, step-ups og markløft er de 20 prosentene som utgjør 80% av muskelveksten i underkroppen! Alle timene du bruker på leg curls, hip traust og nordic hamstrings, er nyttige og gjør deg sterkere, men det er ikke disse som gir deg lår med diameter som tømmerstokker.

Økta under er inspirert på Pareto-prinsippet og gir deg valuta for pengene. Programmet består av 4 enkle øvelser som bør finnes i ethvert styrketreningsprogram. Du bør kjøre to økter i uken, og hvis du ikke blir helt slått ut av disse øktene, kan du gjerne legge inn en tredje økt med øvelser som beinpress, les curls, Nordic hamstrings og glute bridge.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

4 øvelser for sterkere bein!

Slik gjør du det:

  • Varm opp med 5-10 minutter jogging, sykling, romaskin, etc. på lav intensitet. Gjennomfør deretter 1-2 sett med leg extensions og 1-2 sett med utfall med kroppsvekt.
  • Velg en vekt som du klarer å løfte kun et par ganger mer enn antallet reps beskrevet i programmet.

4 kraftfulle øvelser for sterke og muskuløse bein!

Utskriftsvennlig versjon: 4 kraftfulle øvelser for sterke og muskuløse bein!

 

Kilde
M&F Editors. 4 powerful moves for huge legs. Muscleandfitness.com

 

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer