keto diett sunn mat
148
0

Keto-dietten er en populær diett som innebærer et høyt inntak av fett, rikelig med proteiner og lite karbohydrater. Dietten har blitt brukt med hell av svært mange, men enkelte opplever aldri vektnedgang. Her er fire mulige årsaker.

Les mer: Ketoguiden- fremgangsmetode og matplan for å oppnå ketose

1.Du tror at du kan spise ubegrenset med kalorier

For mange kan keto-dietten virke uforståelig. Man propper i seg med fettrike matvarer, og likevel går man ned i vekt. Oppfatningen til enkelte er at man kan spise ubegrenset med kalorier uten at vekten går opp, men det er feil. Keto-dietten baserer seg på matvarer med høyt fettinnhold, men som til gjengjeld har liten effekt på blodsukkeret og som metter godt. Dersom du følger en god kostholdsplan for keto-dietten (som for eksempel denne) vil du sannsynligvis innta færre kalorier i løpet av dagen enn ved normal kost. Om du skulle begynne å spise mange flere kilokalorier enn du trenger, så vil du til slutt legge på deg.

Du må fremdeles sørge for å gå i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt.

2.Du følger ikke keto-dietten 100%

En annen vanlig feil er og ikke følge dietten fullt ut. Uka består av syv dager, og det kan være fristende å unne seg en´ dag hvor man koser seg med mye karbohydratrik mat. Dessverre vil denne ene dagen kunne ødelegge for resten av uken. Et karbohydratrikt måltid kan redusere ketosen i 2-3 dager, og ved store måltider kan det sette den 3-4 dager tilbake.

La oss si at du inntar et karbohydratrikt måltid på lørdag, og i tillegg spiser masse smågodt og brus. Glykogenlagrene dine vil fylles opp til randen, og du vil tære på dette i 3-4 dager. Deretter skal kroppen forsøke å komme i ketose, tilstanden der kroppen begynner å bruke fett istedenfor glukose. Denne overgangsfasen kan føles ubehagelig og du kan risikere å føle deg i dårlig form i denne korte perioden. Deretter er det lørdag igjen, og du vil på nytt fylle opp glykogenlagrene. Kroppen rekker egentlig aldri å begynne på fettforbrenningen, og hensikten med dietten er borte.

Vær konsekvent og hold deg til dietten. Får du lyst på noe søtt så spis heller nøtter eller noe annet som inneholder minimalt med sukker.

Ikke lur deg selv til å tro at du kan spise absolutt alt når du følger en keto-diett. For mye karbohydratrik mat vil ødelegge for resten av uken

3.Du spiser for mye proteiner

Når man trener styrke er behovet for proteiner større enn vanlig. Dersom du i tillegg følger en keto-diett, er det utfordrende å vite hvor stort proteininntaket ditt bør være. Opplever du at vektnedgangen stagnerer selv om du er på diett, kan en av årsakene være at du inntar for mye proteiner. Når kalorioverskuddet og inntaket av proteiner er for høyt, vil kroppen omdanne proteiner til glukose i en prosess som kalles glukoneogenese. For mye proteiner vil være ødeleggende for fettforbrenningen, og du ender opp med å bruke proteiner som energikilde.

Ikke overdriv inntaket av proteiner. Inntaket av proteiner skal ikke overstige 25-30% av det totale kaloriinntaket.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

4.Du spiser for mye usunn mat

Dette er noe mange gjør feil. Så snart man begynner på keto-diett, tror man at all feit mat er ok. Pølser, bacon, smør og feite oster. Dette er i utgangspunktet matvarer som er helt greit å spise i et ketogent kosthold ettersom de inneholder rikelig fett og minimalt med karbohydrater. Men, alle disse matvarene inneholder usunne fettsyrer, og har en negativ effekt på helsen vår. Dersom du spiser for mye av disse matvarene vil du få i deg mye mettet fett, og de har stor påvirkning på blodtrykket og helsen.

Velg sunne produkter som inneholder mye umettet fett, for eksempel laks, nøtter, avokado etc.

Laks og avokado er to svært gode alternativer for sunne og gode fettyper.

 

Kilder
1.Thibaudeau, Christian. (2018). Tip: 4 keto diet fails. T-nation.com
2.Hva er ketose? Optimal-ketose.com

DEL
Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer