proteiner
250
0

Tilstrekkelig med proteiner er nødvendig for alle som vil bygge muskler, men ikke alt som sies om proteiner stemmer. Disse 3 mytene må du slutte å tro på!

Proteiner er en av tre hoved makronæringsstoffer i kosten vår. De to andre er fett og karbohydrater. Proteiner er helt nødvendig for at vi skal klare å produsere muskler, og ikke minst kan det bidra til å redusere fett, opprettholde et sterkt bindevev å forsterke hud og skjelett. Et så viktig næringsstoff som proteiner bidrar også til at det lett oppstår spørsmål og usikkerhet rundt bruk av proteiner i kosten.

  • Hvor mye proteiner trenger jeg?
  • Når er det best å innta proteiner?
  • Kan jeg bli tykk av å spise proteiner?
  • Er noen typer proteiner bedre enn andre?

Jo flere spørsmål, desto mer usikkerhet og misforståelser. Heldigvis er retningslinjene for hva, når, hvordan og hvilke, etc., relativt klare, og vi kan avlive de mytene som ikke stemmer med det vi vet om proteiner. Med dette i bakhodet vil vi her og nå avfeie tre vanlige myter om proteiner!

Her finner du: Best i test Proteinpulver 2018 

1.Kroppen din kan bare absorbere 20 gram proteiner per måltid

Dette er kanskje den mest utbredte myten, og bunner i en oppfatning om at kroppen har en begrenset evne til å absorbere proteiner fra kosten. Om dette var tilfelle, betyr det i så fall at du må innta rundt seks til syv måltider daglig med 20 gram proteiner for å få i deg mengden du skal.

Det høres logisk ut at kroppen har en begrensning for hvor mye proteiner den kan absorbere på innenfor en viss tidsramme, men sannheten er at ikke alle proteiner absorberes på en gang. Det er mange ulike typer proteiner, og flere av disse absorberes med ulik hastighet. Noen taes opp raskt, andre langsomt. Når proteiner konsumeres sammen med andre mikronæringsstoffer (karbohydrater og fett), vil absorberingstiden til proteinene bli forsinket. Kroppen vil heller ikke umiddelbart lagre dette som fett, men det vil bli benyttet til andre vitale formål som å bygge opp nye typer vev i kroppen, forbrukes som energi i metabolismen, eller bli brutt ned og utskilt. Når det er sagt så er 40 gram proteiner i ett måltid mer enn nok for å maksimere muskelproteinsyntesen, og overskuddet vil inngå i andre prosesser i kroppen.

Når det kommer til protein inntak bør du se på det totale konsumet gjennom dagen, ikke på hvor mye proteiner det er i hvert enkelt måltid. Ta sikte på ca. 2 gram proteiner per kilo kroppsvekt per dag. Det aller beste er hvis du klarer å fordele inntaket mellom  de ulike måltidene i løpet av dagen, men som nevnt er det viktigst å se på totalen.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

2.Du trenger proteiner umiddelbart etter en treningsøkt for å bygge muskler

Myten sier at du må innta proteiner senest 30 minutter etter at treningsøkten er avsluttet dersom du skal optimalisere muskelvekst. Faktumet er at etter en relativt tung styrkeøkt, så skyter proteinsyntesen i været i opptil 24 timer etter at økten er ferdig. Det er fremdeles det totale proteininntaket gjennom dagen som er avgjørende, ikke om du får i deg proteiner i løpet av de første 30 minuttene etter trening eller to timer senere.

Det som kan anbefales er å innta et proteinrikt måltid noen timer før økten slik at du har tilstrekkelig med energi for arbeidet som venter deg. Det er heller ingen tvil om at det kan være lurt å innta litt næring rask etter at en treningsøkt er avsluttet, men det trenger ikke å være proteiner, og det behøver heller ikke å skje innen 30 minutter. Den eneste situasjonen der det anbefales å innta proteiner rett etter at treningsøkten er ferdig, er hvis du trener på tom mage før frokost.

Proteinpulver er et bra supplement til vanlig sunn kost, men skal ikke erstatte de vanlige måltidene dine.

3.Du kommer aldri til å bygge mye muskler uten proteinpulver

Proteinpulver er IKKE essensielt for å bygge muskler, og det er ikke bedre enn andre proteiner du får gjennom kosten. Det store fordelen med proteinpulver er at det er en rimelig og enkel måte å få i seg tilstrekkelig med proteiner på. Mange vil oppleve det som utfordrende å innta nok proteiner gjennom dagen. Om du allerede spiser store mengder kylling, kalkun, fisk, kjøtt, meieriprodukter, egg, etc., er det ikke sikkert du trenger mer proteiner i kosten. Men de fleste av oss vil ikke oppfylle målet om rundt 2 gram proteiner per kilo kroppsvekt daglig (forutsatt et høyt aktivitetsnivå), og proteinpulver vil da være et svært godt supplement i tillegg til normal kost.

Det finnes en rekke ulike typer proteinpulver på markedet, og både pris og kvalitet varierer. Vi har laget en Best i test Proteinpulver 2018 oversikt som gir deg en god oversikt over hva du bør velge.

 

Kilde
Warren, Kevin. (2018). 3 protein myths athletes need to stop believing. Stack.com

 

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer