søtpotet sunt
50
0

Sjeldent smaker grønnsaker så godt som søtpotet! Fyll opp energilagrene og tilfredstill smaksløkene med denne sunne saken!

For det første, har du smakt søtpotet? Hvis svaret er “nei”, så bør du absolutt gjøre det. Få produkter kan beskrives å ha en mer søtlig og god smak, til tross for et navn som høres ut som en melen og kjedelig potet du serverer til fiskebollene. Søtpoteten overrasker nemlig på flere måter, og her er forklaringen for hvorfor du bør spise mer av den.

 

Kort om søtpotet

Søtpoteten finnes to ulike varianter, en som er oransje under skallet, og en som er hvit under skallet. Navnet har ingenting med potet å gjøre, for disse to er heller ikke i slekt. Du javser lett i deg et par poteter, men søtpoteten kan på sitt største bli opptil 5 kg. vanlig potet inneholder nesten ikke sukker, kun 0.5%, men søtpoteten inneholder 5% sukker. Den søte smaken gjør at poteten egner seg godt i desserter og kaker, men den brukes også i en rekke middagsretter, paier, salater og som erstatning for vanlig potet.

I tillegg inneholder søtpoteten en rekke andre vitaminer og mineraler, samt fiber som bidrar til å fylle opp magen å gi en god metthetsfølelse.

 

Søtpotet som muskelbygger

Både oransje og hvit søtpotet inneholder rikelig med betakaroten. Kroppen vår omdanner betakaroten til vitamin A, som kan styrke immunforsvaret, øyehelsen, cellevekst å regulere blodsukkeret vårt.

 

Vitamin B6

For det første har du gjort en smart valg hvis du velger å spise søtpotet, men søtpoteten kan faktisk gjøre deg enda smartere! Søtpoteten er nemlig full av vitamin B6, et vitamin som er sentralt i produksjonen av nevrotransmittere, kjemikalier som hjelper til med cellekommunikasjon fra en hjernecelle til en annen. En studie har konkludert med at et høyere inntak av vitamin B6 gjennom kosten kan være en avgjørende faktor for å opprettholde god mental helse.

Vitamin B6 spiller også en viktig rolle i enzymreaksjonene som skjer i energiomsetningen av proteiner, karbohydrater og fett.

 

Oppskrift med søtpotet

Et godt bevis på at en dessert ikke trenger å være ødeleggende for kostholdet ditt. All den søte og gode smaken i denne sjokoladepuddingen kommer fra søtpoteter og dadler.

Maya sjokoladepudding med søtpotet

sjokoladepudding søtpotet
Sjokoladepudding laget av blant annet søtpoteter- helt uten sukker!

4 porsjoner

  1. Legg dadlene i en bolle, dekk de med varmt vann og la de ligge å trekke i 20 minutter.
  2. Ha søtpotet i biter og 1 ss vann i en bolle som tåler mikrobølgeovn. Dekk med plast og stikk noen hull i plasten slik at poteten slipper ut dampen. Kjør retten i mikrobølgeovnen i 6 minutter til poteten er myk og lar deg stikke en kniv lett gjennom. Vær forsiktig når du tar ut skålen- den er varm!
  3. Hell melk, dadlene (hell av vannet først), søtpotet i terninger, kakaopulver, kokosnøttolje, vaniljeekstrakt, cayennepepper og litt salt, i en blender og miks det til det blir en jevn og fin røre. Desom blandingen blir for tørr kan du tilsette litt melk. Avkjøl puddingen i minst 2 timer før du serverer.

Næringsinnhold

  • Totale kalorier: 194
  • Fett: 8g
  • Proteiner: 5g
  • Karbohydrater: 25g

Har du lyst på flere sunne dessert oppskrifter? Da bør du sjekke disse!

Sunne desserter som bygger muskler!

 

Kilde
1.Kadey, Matthew. (2018). 3 reasons and 3 ways to eat sweet potatoes. Bodybuilding.com
2.Søtpotet. Frukt.no

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer