motivasjon til å trene
116
0

Har du kommet i gang med treningen, men sliter med å finne motivasjonen med å holde det gående? 3 enkle tips er det som kan hjelpe deg videre.

Tidligere har du kunnet lese om 21 fakta som vil motivere deg til trening, og vi ville hatt vansker med å utvide denne listen til mange 10-talls flere argumenter. MEN, dette handler ikke kun om å motivere, men om å legge til rette for at DU skal kunne forsette treningsarbeidet som du har startet på, eller ønsker om å starte med. Gjør det enklest mulig, uten hokus pokus, og opplev hvordan det er å mestre treningen over tid!

 

1.Skaff deg et hjemmegym

Dette er mitt favoritt tips! Et hjemmegym gjør treningen mye mer overkommelig de dagene du egentlig ikke har ork til å dra på treningssenteret, har lyst eller tid. Så lenge du har litt plass å gjennomføre noen øvelser på, så har du alle mulige forutsetningen for å slite deg godt ut. Et hjemmegym trenger heller ikke å være avansert, faktisk så bærer du rundt på et hjemmegym hele tiden. Kroppen din!

Trening med egen kroppsvekt er enkelt og kan gjennomføres overalt- hjemme, på reise, ute, på treningssenteret, eller på jobb. Et godt sammensatt treningsprogram sørger for at du kan få stimulert musklene i hele kroppen, og dersom du etterhvert føler at egen kroppsvekt blir for lett, så kan du legge på noen ekstra vekter. Et manualsett med 10-15kg manualer koster ikke mer enn noen få 100-lapper- mindre en 1 måneds abonnement på treningssenteret- og er utrolig effektivt for styrketrening! Ønsker du å utvide hjemmegymmet kan du med fordel kjøpe deg en middels tung kettlebell, en benk og en vektstang med noen tilhørende kilo. Likevel, egen kroppsvekt og manualer vil ta deg et laaangt steg mot sterkere og mer muskuløs kropp.

motivasjon til trening
Trening med egen kroppsvekt er effektivt, billig og kan gjøres overalt!

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

2.Finn en god treningspartner

En god treningspartner kan være viktigere enn du tror, og det er også derfor vi har skrevet en hel sak om slik er den perfekte treningspartner! En god treningspartner gjør det lettere å holde avtaler selv om motivasjonen og energien kanskje ikke er på topp. I dag er det du som har en tung dag og trenger noen til å “dra deg med” på trening, men neste gang er det du som er energibomben og som drar med deg kompisen din!

I tillegg til å være motiverende og forpliktende, så er det viktig å ha en treningspartner som kan assistere under tunge og kompliserte løft. Forsøker du deg på en ny øvelse på treningssenteret, vil en støttespiller kunne assistere deg å veilede deg underveis.

Foruten selve treningen, er det viktig at du har noen å diskutere treningen med, ta en lunsj med etter trening, eller bare prate og le sammen med. Når du hører begrepet “treningsmiljø”, så er det ikke snakk om kun det som foregår på treningssenteret, men også alt i rundt- et sosialt nettverk som er bygget opp rundt treningen.

motivasjon til trening
En god treningspartner kan bidra til at det blir lettere å komme seg på trening, og ikke minst kan det være svært motiverende!

 

3.Sett deg et fornuftig og realistisk mål

Om du skulle slite med motivasjonen, så kan vi på det sterkeste anbefale en god pulsklokke. Ingen pulsklokker kan erstatte en god PT, men de nærmer seg faretruende. Det beste er likevel å bruke en kombinasjon av dette. Og hvorfor du bør bruke pulsklokke? Det leser du her: Ny motivasjon med pulsklokke!

Ellers så bør du sette deg realistiske mål som også er motiverende. Det er ingen vits i å sette seg som mål å gjennomføre et maraton på 42km dersom det du egentlig ønsker er å løpe 10km på under 1 timen. Det er heller ingen vits i å trene for å løfte 150kg i knebøy dersom hensikten din med treningen er å ha en velfungerende og sprek kropp.

Målene du setter deg bør reflektere ønskene dine for nåtiden og fremtiden. Tenk på hvordan du ønsker å ha det når du blir gammel. Jo bedre trent du er i dag, desto større sannsynlighet er det for at du vil få en sunn og frisk alderdom. Overdriver du treningen vil du kunne risikere å ende opp med dårlige knær, hofter, skuldre og rygg, på samme måte som du vil risikere en skrantende kropp dersom du ikke trener.

 

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer