trening helsefordeler
341
0

Vi har alle hatt dager hvor det føles ekstra tungt å ta på seg treningstøyet å jage kroppen på trening. Her er 21 vitenskapelige fakta som kan hjelpe på motivasjonen når du absolutt ikke ønsker å komme deg ut.

Av og til er det bare det lille ekstra som skal til for at man bestemmer seg for å gjennomføre en treningsøkt. Norske Helsemyndigheter anbefaler at vi beveger oss minimum 150 minutter i uken, 30 minutter daglig. Dette er absolutt overkommelige mål og vi vet at veldig mange er i aktivitet mye mer enn målene tilsier. Dessverre er det en stor andel som trekker prosentandelen av befolkningen ned på grunn av en svært sedat livsstil. Uansett hvilken gruppe du tilhører vil du garantert finne motivasjon i en eller flere av disse faktaene!

trening helsefordeler
Skal? Skal ikke? Kjenner du deg igjen i situasjonen?

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

21 fakta som øker treningsmotivasjonen!

  1. For kvinner; trening har vist seg å kunne gi økt seksuell opphisselse. Menn vil oppleve en boot i testosteronnivået som også kan bidra til økt sexlyst og mer energi.
  2. Regelmessig trening er forbudet med færre symptomer på angst og depresjon.
  3. Fysisk aktivitet kan motvirke type 2 diabetes. I Norge har i underkant av 250 000 mennesker diabetes. I USA regner man med at minst 1 av 3 vil utvikler diabetes i løpet av livet!
  4. Trening bidrar til å senke det farlige kolesterolet og øke det gode kolesterolet.
  5. Studier viser at trening kan være bra for personer med astma ettersom det motvirker betennelsestilstander i luftveiene.
  6. Styrketrening er effektivt for å styrke skjelettet og forbindes med lavere risiko for å utvikle osteoporose (benskjørhet).
  7. Personer som trener regelmessig har som oftest et høyere nivå av vitamin D enn de som ikke trener. Årsaken skyldes at man gjerne tilbringer mer tid ute.
  8. Trening forbrenner kalorier og motvirker overvekt!
  9. Selv lavintensitets trening og lett aktivitet har en positiv effekt på hjerte- og lungefunksjonen og reduserer risikoen for hjertesykdommer.
  10. Trening reduserer stressnivået og kortisolproduksjonen. Kortison er et stresshormon som bryter ned muskulaturen i kroppen.
  11. Forskning har vist at selv korte og intensive økter med kondisjonstrening kan bidra til vekttap og fettreduksjon.
  12. Du blir mer smidig og får bedre balanse og koordinasjonsevne. Dette er viktig for å unngå fall og bruddskader.
  13. Jevnlig trening øker immunforsvaret og holder deg frisk.
  14. Aerob trening kobles til bedre hukommelse og er spesielt viktig for eldre mennesker.
  15. Å holde seg i form er forbundet med et lengre liv. Personer som er aktive syv timer i uken har 40% mindre risiko for å dø tidlig enn de som trener 30 minutter eller mindre.
  16. I følge American Cancer Society kan en tredjedel av alle kreft tilfellene i USA kan relateres til kosthold og trening.
  17. Stresset på jobb? Trening har vist seg å være effektivt for å redusere faren for utbrenthet som følge av jobb.
  18. Trening øker selvfølelsen og selvtilliten!
  19. Regelmessig fysisk aktivitet kan redusere symptomene hos personer med ADHD.
  20. Jevnlig trening og aktivitet hjelper deg til bedre søvn.
  21. Trening øker det generelle energinivået i kroppen og gir deg en endorfinboost som kan assosieres med en langvarig lykkefølelse!

 

Kilde
Harrington, Rebecca. (2016). 21 scientific facts that will motivate you to exercise when you really don’t want to. Businessinsider.com

DEL
Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer