sterke kjernemuskler med L-sit
147
0

Hvis du klarer å gjennomføre denne øvelsen i 15 sekunder for hvert sett, da er du rett og slett råsterkt!

Å bygge kjernemuskler krever mer enn å klemme inn noen slappe sit-ups og crunch på slutten av en treningsøkt. Og mens noen ikke er interessert i å bruke mer enn et par minutter på å trene kjernemusklene, så vet vi likevel at en sterk kjerne gjør deg bedre i øvelser som knebøy, markløft og benkpress.

Heldigvis er det en øvelse som kan erstatte mange av de kjedelige mageøvelsene du kanskje er vant til. Og det beste- det tar bare 15 sekunder. Prøv L-sit!

 

L-Sit – en killer mageøvelse!

L-sit krever sterke skuldre, massiv triceps aktivering og en sterk kjernemuskulatur som kan stabilisere overkroppen. Øvelsen styrker ikke bare de nevnte musklene, men vil også føre til at du blir bedre i knebøy. L-sit krever en enorm muskelaktivering gjennom hele kroppen, og kun 10 sekunder føles som en hel evighet!

De fleste løftere har nytte av denne øvelsen, men de færreste klarer å utføre den skikkelig. Her er en enkel fremgangsmåte som vil ta styrken i kjernemusklene dine til et nytt nivå:

  • Så snart du klarer å holde en av de enklere variasjonene i 15 sekunder, så er du klar for neste steg.
  • Skyv hendene ned mot bakken, flex triceps, trekk skulderbladene ned, og jobb for å holde beina dine rette.
  • Når du øver deg med de enklere variasjonene, bruk gjerne manualer istedenfor dip bar. Dette tvinger deg til å bruke mer stabiliseringsmuskulatur, og gjør at du automatisk må jobbe for å holde hoftene over håndleddet.
  • Personer med korte hender vil oppleve denne øvelsen som mer utfordrende, men med øving vil du til slutt klare det!

Fikk du med deg: Hvor mye vet du egentlig om å bygge six-pack og sterke magemuskler?

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Slik bruker du L-sits i treningen

1.Gjennomfør L-sits på slutten av en treningsøkt etter at all den tyngste styrketreningen er avsluttet. Utfør øvelsen med 2-5 sett der du holder 5-15 sekunder i hvert sett.

Alternativt:

2.Gjennomfør L-sit som den siste øvelsen i en treningsøkt der du holder 2 sett til utmattelse.

 

Kilde
T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer