sunn mat
170
0

Spis deg friskere med den riktige maten. Her er 13 antiinflammatoriske matvarer som beskytter kroppen din mot sykdom og infeksjon.

Maten vi spiser inneholder ikke bare energi til musklene og hjernen vår, den inneholder også en rekke mikronæringsstoffer som er helt essensielle for oss. Vitaminer og mineraler, antioksidanter, fytokjemikalier og andre stoffer, bidrar til at kroppen vår kan gode seg frisk og sunn.

Frukt og grønnsaker er stort sett kalorifattige på grunn av sitt høye vanninnhold, og energien kommer gjerne i form av karbohydrater og fiber. Men til tross for et lavt kaloriinnhold, så er de likevel svært næringsrike! Mange av disse matvarene er rene vitaminbombene og kan ha en svært positiv effekt på kroppen når det gjelder å forebygge sykdom. Slike matvarer har en høy anti-inflammatorisk effekt.

Under gir vi deg en oversikt over noen av de beste matvarene når det kommer til å styrke immunforsvaret og å gjøre kroppen motstandsdyktig for infeksjoner.

1. Bær

Bær er små frukter som inneholder mye fiber, vitaminer og mineraler. Til tross for at innholdet varierer etter typen bær, er det nesten alltid et høyt innhold av disse stoffene, i tillegg til masse herlige antioksidanter.

Antioksidantene vi finner i bær kalles anticyanider og kan redusere faren for inflammasjon og hjertesykdom, samtidig som det styrker immunforsvaret.

 

2. Fet fisk

Fet fisk som for eksempel laks inneholder mye proteiner, og ikke minst rikelig av de sunne Omega-3-fettsyrene EPA og DHA.

Blant de sunneste fiskene finner vi laks, sardiner, makrell og ansjos. Alle disse fiskeartene er rike på Omega-3 fettsyrene EPA og HPA som begge har en anti-inflammatorisk egenskap.

 

3. Brokkoli

Brokkoli er ekstremt næringsrik! Denne herlige og grønne saken er rik på sulforaphane, en svært kraftig antioksidant.

 

4. Avokado

Avokadoen er en næringsrik og relativt kaloririk frukt, men de fleste av kaloriene kommer fra de sunne fettsyrene. Avokado inneholder også mye kalsium, magnesium, fiber og karotenoider.

Alt i alt er avokado en superfrukt som er proppfull av antioksidanter og viktige næringsstoffer som kan beskytte kroppen.

5. Grønn te

Grønn te inneholder store mengder av antioksidanten epigallocatechin-3-gallate (EGCG). Denne antioksidanten har vist seg å kunne redusere risikoen for hjertesykdom, kreft, Alzheimer’s sykdom, overvekt og en rekke andre sykdommer.

Grønn te er med andre ord er svært kraftig “verktøy” for å holde immunforsvaret oppe og kroppen frisk.

 

6. Pepper

Chilipepper og paprikapepper er rike på antioksidantene quercetin, sinapinsyre, ferulinsyre og andre antioksidanter med sterke anti-inflammatoriske effekter.

 

7. Sopp

Sopp finnes i tusenvis av varianter, og felles for de som er spiselig er et svært lavt kaloriinnhold. Mange typer sopp inneholder også rikelig med selenium, kobber og mange typer vitamin B.

Mange typer sopp er svært rike på virkestoffet som kan ha en anti-inflammatorisk effekt, og kan dermed styrke immunforsvaret ditt.

8. Druer

Druer inneholder anticyanider som kan redusere faren for inflammasjon. I tillegg kan de redusere faren for en rekke andre sykdommer som hjertesykdom, diabetes, overvekt, Alzheimer’s og flere typer øyesykdommer.

Druer er også svært rike på resveratrol, et annet virkestoff som kan ha gunstig effekt på helsen.

 

9. Ingefær

Ingefær har nylig fått mye positiv omtale for sitt høre innhold av curcumin, et kraftig anti-inflammatorisk virkestoff.

Ingefær reduserer risikoen for inflammasjon, og har spesielt god effekt dersom det inntas sammen med svart pepper ettersom dette øker opptaket av curcumin.

 

10. Extra Virgin Oil (olivenolje)

Extra Virgin Oil er en av de sunneste fettsyrene du kan spise. Den er rik på enumettet fett og knyttes ofte til redusert risiko for hjertesykdom, hjernekreft og andre alvorlige sykdommer.

Olivenolje har tross sitt høye kaloriinnhold svært kraftige anti-inflammatoriske egenskaper.

11. Mørk sjokolade og kakao

Mørk sjokolade er ikke bare godt, men også proppfull av antioksidanter som reduserer faren for inflammasjon. Det reduserer også risikoen for en rekke andre sykdommer, samtidig som det bremser aldringen.

Mørk sjokolade inneholder også det kjemiske stoffet flavanol som kan redusere risikoen for inflammasjon og en rekke andre sykdommer.

 

12. Tomater

Tomater er virkelige næringsbomber! Tomatene er rike på vitamin C, kalsium, og antioksidanten lycopen. Lycopen har vist seg å ha svært gode egenskaper når det kommer til å forebygge sykdom og infeksjoner. Den kan også bidra til å redusere faren for kreft.

 

13. Kirsebær

Kirsebær smaker nydelig, men er også fulle av antioksidanter som anticyanider og katekiner, som bekjemper inflammasjon.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Kilde
Healthline.com

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer