bosu ball trening
146
0

BOSU ballen har dessverre et ufortjent dårlig stempel, og taes ikke så seriøst som den fortjener. Akkurat det ønsker vi å endre HER!

Hva er det som gjør BOSU ballen så spesiell? Jo, i denne halve balanseballen, ligger en enorm egenskap til å forbedre stabiliseringsmuskler og kjernemuskulatur! I tillegg til ulike styrkeøvelser, kan du bruke den til å trene en rekke kondisjonsøvelser.

En BOSU ball er et utrolig nyttig verktøy enten du er nybegynner eller supermann. Den tar liten plass, er billig i innkjøp, kan lett forflyttes, og er ekstremt allsidig. Du kan bruke den til å gjøre øvelser utelukkende med kroppsvekt, eller øvelser med vekter. BOSU ballen er ypperlig for å eliminere muskulære ujevnheter i tillegg til å styrke både muskler og koordinasjonsevnen.

 

Fullkropp sirkeltrening med BOSU ball

Fullføre sirkel 1 før du går videre til sirkel 2.

Sirkel 1:
Velg en av underkropps øvelsene med BOSU ball (en fots glute bridge, knebøy eller split-knebøy), etterfulgt av en av overkropps øvelsene (push-up, incline- og decline dumbbell chest press, en-arms push-up), deretter en av kondisjons-/kjerneøvelsene (“sled”push, burpees, mountain climbers, Russian twist). Gjenta det foreskrevne antallet reps, sett og hvileperioder.

Sirkel 2:
Gjenta det samme mønsteret som for sirkel 1, men velg nye øvelser. Øvelsene skal være i det samme formatet som sirkel 1, hvor du trener en underkropp, overkropp og kondisjon-/kjerneøvelse.

BOSU-økta er ypperlig å bruke som avslutning på en annen styrkeøkt. Utfør da hver øvelse i 20 sekunder, og hvil 10 sekunder mens du gjør deg klar til neste øvelsen. Har runde tar ca. 2 minutter. Velg mellom å gjennomføre 5 runder som en avslutning på en annen styrkeøkt, eller kjør 10 runder som en egen 20 minutters treningsøkt.

Utskriftvennlig versjon: Treningsprogram: 10 øvelser med BOSU ball

 

Kilde
Mensfitnessmagazine (2018). 11 BOSU EXERCISES THAT’LL TRAIN YOUR ENTIRE BODY. Mensfitnessmagazine.com.au

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer