sexlyst
204
0

Å spise næringsrik og sunn mat som er rik på viktige vitaminer og mineraler kan bidra til at du både føler deg bedre og ser bedre ut. Et sunt kosthold kan også gjøre at du føler sterk og sprek, og ikke minst gi økt sexlyst!

Enkelte matvarer inneholder flere viktige næringsstoffer enn andre, og ikke overraskende finner vi disse matvarene som regel i frukt- og grønnsaksdisken. Sørg for at kostholdet ditt inneholder rikelig med frukt og grønnsaker, fullkorn, rene proteiner, meieriprodukter av den magre typen og sunne fettkilder. For å få økt sexlyst bør du sørge for å spise nok av disse matvarene!

 

1.Mager yoghurt

Meieriprodukter er rike på vitamin A som er viktig for huden og kalsium som styrker bein og hår. Forskning viser også at personer som inntar meieriprodukter daglig, har lettere for å kontrollere vekten. Mager yoghurt har alle de samme gode egenskapene som melk, og i tillegg inneholder det viktige probiotiske bakterier som sørger for at fordøyelsen fungerer optimalt.

Tips: Nyt et skål mager yoghurt med friske blåbær, litt hakkede nøtter og en teskje honning. 

yoghurt mat for økt sexlyst

 

2.Sitrusfrukt

Sitrusfrukt inneholder MYE vitamin C. En eneste appelsin om dagen sørger for å gi deg den daglige anbefalte dosen med C-vitaminer, og i tillegg hjelper den kroppen med å absorbere større mengder jern fra maten vi spiser. Vitamin C bidrar også til å holde huden glatt og fin ved å styrke bindevevet under huden slik at rynkene blir utsatt.

Tips: Spis en appelsin daglig som sunn snacks, eller drikk et glass appelsinjuice sammen med et måltid. 

 

3.Bær

Bær er herlige fargerike vitaminbomber, og fargene skyldes pigmenter som inneholder fytokjemikalier som virker som antioksidanter som beskytter huden. Blåbær og tranebær kan også redusere risikoen for infeksjoner i blæren og urinveiene. Bær er kalorifattige og inneholder rikelig med vitamin C og kalium.

Tips: Miks deg en fresh fruktsmoothie med banan, mager yoghurt, frosne blåbær, litt jordbær og en dash tranebærjuice.

Les også: 7 proteinshaker du bare må smake!

bær og proteinshake

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

4.Laks

Laks inneholder essensielle fettsyrer og proteiner som er viktig for hud og hår. Omega-3 fettsyrer og zink beskytter huden fra å tørke ut ved å holde på fuktigheten i cellene. De sunne fettsyrene i laks er også bra for muskel- og nervefunksjon.

Tips: Inviter med kjæresten på en romantisk sushi restaurant, eller legg en laksefilet på grillen til kvelden. Hvis ikke laks frister, kan du gjerne prøve tunfisk.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

5.Svarte bønner

Bønner er rike på proteiner, jern og sink. Svarte bønner er også en viktig kilde til biotin, en type B vitamin som er viktig for hud og hår. Svarte bønner er også svært fiberrike, og kan bidra til at du holder deg slank ved å bidra til å regulere sultfølelsen.

Tips: Prøv svarte bønner som tilbehør til middag!

 

6.Valnøtter

Valnøtter inneholder flerumettede fettsyrer og er rike på alfalinolensyre som er planteversjonen av omega-3 fettsyrer. De er også en god kilde til proteiner, og ved å spise bare noen få valnøtter, vil du raskt dempe sultfølelsen som kan oppstå mellom hovedmåltider som frokost, lunsj og middag. Enkelte studier viser også at fytokjemikaliene i valnøtter beskytter prostataen hos eldre menn.

Tips: Spis en håndfull med valnøtter sammen med litt frisk frukt som snacks eller mellommåltid.

Les også: Nøtter som kan gjøre deg sunnere, sterkere og smartere!

nøtter sunt

7.Tomater

Tomater inneholder rikelig med vitamin C og fytokjemikaliet lykopen. I tillegg inneholder de vitamin A som beskytter prostata. Lykopen beskytter huden fra skadelige solstråler og hjelper til med å holde huden frisk og ung.

Tips: Bruk friske tomater i en deilig salat, skjær tomaten i skiver og hakk litt rødløk som du strør oppå, eller bak den i ovnen og nyt som tilbehør til middagen.

 

8.Mørk sjokolade

Mørk sjokolade har vi skrevet om tidligere. Dette er en virkelig vitaminbombe med uante krefter! Fytokjemikaliene i mørk sjokolade kan bidra til å øke blodgjennomstrømningen i hele kroppen, inkludert hjernen og kjønnsorganene, noe som er avgjørende for å bli opphisset.

Tips: Nyt en porsjon mørk sjokolade (ca.30g) hver kveld!

Les også: Derfor kan du nyte sjokoladen i kveld

sjokolade sunt

9. Vann

Til tross for at vann ikke er et næringsstoff i seg selv, så er det helt avgjørende for helsen vår. En gjennomsnittlig mann består av 60% vann, mens en gjennomsnittlig kvinne ligger på 50%. Vann sørger også for å holde huden frisk og fin, inneholder null kalorier og bidrar til å regulere sultfølelsen.

Tips: Legg en skive sitron vannglasset, og du får en nydelig og frisk smak!

 

10.Østers

Østers er kjent for sine egenskaper som afrodisiakum, matvarer som øker sexlysten. Østers inneholder rikelig med zink, et mineral som er viktig for produksjonen av det mannlige kjønnshormonet testosteron og sædproduksjonen. Zink er også viktig for sunt og frisk hår og for å styrke luktesansen og smaksløkene.

Tips: Nyt en rå østers som forrett. Hvis du ikke liker østers så kan du fylle zink-lagrene ved å spise biff, gris eller lam på grillen i sommer.

mat for økt sexlyst

 

Les også: Slik kan du trene deg til bedre sex og sexsuelfunksjon

 

Kilde
Lehman, Shereen. (2018). 10 best foods for your sex lifeVerywellfit.com

DEL
Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer