treningseffekt av å gå
195
0

Å gå er kanskje verdens mest undervurderte form for aktivitet. Her er 10 grunner til at du bør begynne å gå MER!

Trening forbindes gjerne med høy puls og tunge løft. Kan virkelig en gåtur gi deg en økt helseeffekt?

Ja. Å gå er nemlig kanskje verdens mest undervurderte form for aktivitet! Og kall det gjerne “trening” om du ønsker det. Å gå er noe du, i hvert fall de aller fleste,  kan gjøre fra du som barn tar dine første steg, til du en gang må kaste inn årene å si “takk for nå”. For to år siden kom idrettstreneren og en av guruene ingen treningskunnskap, med en egen bok som handlet om nettopp det å gå. Kaggestad mener at dette er verdens beste form for mosjon, og det er vanskelig og ikke være enig med ham. Her er noen av årsakene:

 

1. Hjernen

Legg fra deg sudokuen og kom deg ut. Når du går dannes det nye hjerneceller og forbindelsene i hjernen styrkes og blir bedre til å kommunisere med hverandre. Går du jevnlig gjennom uken kan det bedre hukommelsen, redusere risikoen for Alzheimer’s, øke kreativiteten og produktiviteten.

En spansk studie med over 30 000 deltakere, viste at kvinner som gikk jevnlig (minst 3 timer i uken), reduserte risikoen for slag med 43%.

 

2. Bedre syn

Når du går vil du samtidig bidra til å redusere blodtrykket. Redusert blodtrykk er med på å motvirke risikoen for flere kjente øyesykdommer.

 

3. Økt forbrenning

En halvtimes gange hver dag gir ikke bare en rekke helsefordeler, men er også bra for forbrenningen! Tempoet på gåturen er med på å avgjøre høy forbrenningen vil være, men en gåtur i relativt lett tempo vil forbrenne mellom 300-400 kalorier i timen. Går du i høyere tempo eller inkluderer motbakker og kupert terreng, vil energiforbruket øke.

4. Motvirker stress

Stress er roten til alt vondt, sies det. Når du stresser, påfører du ikke bare kroppen en stor belastning og utsetter den for økt risiko for en rekke sykdommer, men det er også større sannsynlighet for at du velger usunn mat som bidrar til vektøkning.

Når du går vil du motvirke følelsen av stress og ubehag, og du får i tillegg en gevinst i form av bedre helse.

 

5. Mer muskler

Kanskje litt omdiskutert, men likevel sant. Når du går vil du aktivere noen av kroppens største muskelgrupper (musklene i beina og rumpa). Går du mye i motbakker kan dette ha en svært god treningseffekt for økt muskelvekst.

treningseffekt av å gå
Går du mye i motbakker kan det faktisk bidra til å bygge muskler!

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

6. Styrker ledd og knokler

Gange øker mobiliteten og motvirker smerter i ledd og knokler. Å gå styrker også skjelettet og reduserer risikoen for benbrudd.

 

7. Motvirker ryggsmerter

Når du går setter du fart på blodgjennomstrømningen som igjen kan bidra til å fjerne avfallstoffer fra musklene. En gåtur i litt ulendt terreng kan gjøre underverker for en vondt rygg og stive/ømme muskler.

 

8. Bedre lungekapasitet

Det er ikke bare høy-intensiv trening som øker lungekapasiteten. Når du går øker oksygenopptaket i blodet, og du kan i tillegg til økt lungekapasitet, redusere risikoen for symptomer på flere lungesykdommer.

9. Forebygger hjertesykdommer

Regelmessig gange er en av de beste tingene du kan gjøre for å motvirke hjertesykdommer! Den økte blodgjennomstrømningen og det reduserte blodtrykket som følge av gåingen har nemlig en direkte effekt på hjertet!

 

10. Forebygger diabetes

Diabetes har blitt en av de vanligste sykdommene i dag, men heldigvis kan risikoen for å få diabetes reduseres ved å gå. Faktisk kan det å gå i dette tilfellet være bedre enn å løpe!

En studie ove r6 måneder viste at de som går har opp til 6 ganger høyere glukose toleranse enn personer som løp den samme distansen.

Hvis du fremdeles er i tvil om helseeffekter ved å gå, så anbefaler vi på det sterkeste boken til Johan Kaggestad. Den har treffende nok tittelen “GÅ! Verdens beste mosjon”.

 

Kilde
Sosialnytt.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer